Mercedes-Benz Viano под индекса W639 дебютира преди почти 20 години - през 2003 г. Актуализиран седем години по-късно, миниванът не е само "трудолюбив", миришещ на дизелово гориво с дрънкащ мотор под капака бус, но и бизнес ван с мощен дизелов и бензинов V6 мотор, кожен салон и завидно оборудване.
Днес този модел може да се намери на вторичния пазар, но струва ли си да вземете такъв ван с пробег от над 300 000 км? Разказваме ви с какви проблеми и свързани с възрастта "рани" може да се сблъска купувачът на използвано Viano.
Как да изберем употребяван Mercedes Viano?
Най-разпространен, а и най-икономичен е дизеловият турбо четирицилиндров двигател 2.2 (OM646), който обаче е много взискателен към качеството на дизеловото гориво. Зареждането на автомобил с всякакъв вид нафта ще съкрати живота на дюзите и другите компоненти на горивното оборудване. Признаците за проблеми с впръскването на гориво са трудно стартиране на двигателя, спадове в оборотите на празен ход и чест преход към авариен режим.
Друг проблем, който възниква при този дизелов двигател, е надраскването на цилиндрите. "Болестта" се проявява от външни звуци под капака, придружени с лека вибрация на педала на съединителя, както и метални частици в използваното двигателно масло. Ако двигателят започне да гасне на празен ход, ремонтът не може да бъде избегнат .
По-модерен дизел е 2.1-литровият (OM651), който се появява на модела след рестайлинга. Проблемите при него са свързани с пиезоелектрически инжектори Delphi. През 2011 г. те са заменени с по-надеждни. Проблемът с износването на цилиндрите вследствие на нискокачествена нафта не заобикалят и тази версия. Възможни са и неизправности на маслената помпа, износваща се след пробег от 200 000 км.
Трилитровият дизелов шестак (OM642) обикновено се хвали за своята надеждност и дълъг експлоатационен живот. Но и той не е лишен от слабости. Най-известната е свързана с уплътненията на масления охладител. Изтичането на масло през тях може да причини проблеми на собственика. Това обаче важи основно за автомобили, произведени преди 2010 г. Други повреди и неизправности в работата на този двигател възникват главно поради износване на компонентите, но се появяват след 250 000-300 000 км.
Миниванът с 3.2-литров V6 бензинов мотор (M112) се счита за надежден агрегат, като проблемите с него са свързани с бързо износване на шайбата на коляновия вал и също така с повишен разход на масло стигащ до 1 литър на 1000 км. Последното е следствие от износване на компонентите на двигателя.
Мощният 3.5 V6 мотор (M272) е известен с доста слабия си синхронизиращ механизъм. Болното му място е веригата. Тя започва да се разтяга след 120 000 км и може да изисква подмяна още след 150 000 км, докато при други двигатели на Viano тази част изминава почти 300 000 км. Фактът, че веригата скоро ще трябва да бъде актуализирана, се усеща от характерен "звън" от двигателното отделение.
Със скоростните кутии - както с механика, така и с "автоматик" - миниванът няма проблеми. При първата съединителят може да издържи до 300 000 км. Автоматичната скоростна кутия не изисква внимание по-често, ако се обслужва навреме. Окачването на минивана също е здраво.
Шарнирите, втулките и стабилизиращите щанги без проблем изминават поне 150 000 км, а лагерите на колелата и амортисьорите редовно изкарват двойно повече. С други думи този ван е сравнително надежден, но цените (заради марката естествено) са с една идея по-високи от тези на конкурентите.