Плановете на руската автомобилна промишленост да замени попадналите под ембарго компоненти от Запад с китайски са на път да претърпят неочакван обрат, съобщава "За Рульом": оказва се, че частите от Китай са много по-скъпи. Изданието цитира директора на завода на УАЗ Адил Ширинов, според когото себестойността на автомобилите на завода се е повишила с 32% спрямо февруари тази година, преди нахлуването в Украйна.
Себестойността на автомобилите УАЗ се е повишила с една трета заради по-скъпите китайски компоненти и по-високите транспортни разходи
Заради санкциите УАЗ загуби основни доставчици от Европа като Bosch, Joyson и Continental. Става дума за компоненти като електронни блокове за управление на двигателя, вакуумни усилватели, хидроагрегати и системи за безопасност. За повечето от тях компанията успя да намери заместващи оставки от т. нар. "приятелски" държави като Китай и Турция. Но приятелството си е приятелство, а изгодната бизнес възможност явно не е за изпускане, защото за китайските части УАЗ плаща с 32.3% повече, отколкото за европейските. Освен това вносът от Китай увеличава логистичните разходи с 60 на сто, признава Ширинов.
Производителят на всъдеходи от Уляновск е в доста затруднено положение и заради свиването на руския пазар на нови автомобили. За първото полугодие на 2022 продажбите на УАЗ са спаднали сп 26%, до едва 9720 автомобила.
Дългогодишният собственик на УАЗ Вадим Швецов неочаквано продаде дела си на няколко от собствените си служители през юни. Оттеглянето на магната бе изтълкувано от анализатори като негативен знак за перспективите пред компанията
Компанията отскоро има и нови собственици. През юни тази година дългогодишният главен акционер Вадим Швецов продаде своя пакет на мениджърския екип начело с Адил Ширинов. Сега Ширинов и още трима от колегите му контролират не само УАЗ, но и завода за двигатели ЗМЗ, както и бившите съвмести предприятия за сглобка на Ford и Mazda - съответно Sollers-Ford в Елабуг и Mazda-Sollers във Владивосток.