Малко автомобили в историята са били толкова подигравани, колкото Trabant. Най-скромният продукт на автомобилната индустрия отсам Желязната завеса в много отношения си заслужаваше сарказма: произведен от пластмаса и памучни отпадъци, задвижван от допотопен двуцилиндров мотор, разполагащ с комичните от днешна гледна точка 26 конски сили, да не говорим за подхода към оборудването на създателите му, които явно са смятали дори датчика за нивото на горивото за излишен, буржоазен лукс.
И все пак това е само едната страна на монетата. В бедния социалистически лагер, и в една държава със съвсем оскъдни ресурси, "Траби" бе точно това, което се искаше от него: евтин, непретенциозен масов автомобил. За над три милиона семейства - не само в ГДР, но и в България, Чехия и Словакия, Полша и Унгария - той бе не само първи и единствен автомобил, но и символ на свободата. В известен смисъл това бе най-емблематичната кола на соца - и не е чудно, че днес е обект на постоянно засилващ се колекционерски интерес. В навечерието на 65-ия му юбилей, нека припомним някои факти за Trabant, които не всички са чували.
20 любопитни факта за легендата Trabant (ГАЛЕРИЯ):
Голямото предимство на Trabant за българите бе, че за него не се чакаше, или се чакаше съвсем малко. В някои периоди списъците за "Лада" бяха 10-годишни, за Skoda - по 6-7, докато за дребосъка от ГДР бяха достатъчни няколко месеца. А и цената му беше относително достъпна. След поскъпването на автомобилите в средата на 80-те тя достигна 5660 лева.