Skoda 100 наистина не беше 100 процента новост. Тази кола дълго време бе популярна и по родните пътища, а сега ви разказваме за нейната история. Още от пръв поглед се вижда, че този автомобил е нестандартен. Например, задното стъкло и решетката на радиатора вече са добре познати от автомобилите на тогавашното национално предприятие AZNP, което обединява няколко автомобилни завода. Носът и кърмата на колата са основно преработени.
Всъщност работата по тази култова Skoda започва през пролетта на 1964 г. Първият прототип е завършен в средата на десетилетието. Каросерията може да се похвали с допълнителни усилващи ребра, които ѝ придават здравина. Резервоарът за гориво е разположен отпред, въпреки че дори тогава, подобно решение се смята за опасно. Вътре, промените в сравнение със серията MB не са много, с изключение на кормилната колона и таблото.
Двигателите обаче търпят еволюция. Базовият бензинов четирицилиндров агрегат с обем 988 cc. cm разполага с мощност от 42 к.с. по стандарта DIN при 4650 об/мин, а 4-степенната механична трансмисия предава почти 74 Нм въртящ момент (при 3000 об/мин). Има и още по-мощен двигател от 1107 кубика, който осигурява 48 к.с. мощност при по-високи обороти (4900 об/мин) и съответно 84 Нм пикор момент при 3200 об/мин. Интересното е, че двигателят, включително скоростната кутия, газоразпределителният механизъм и радиаторът, се намират в задната част на автомобила.
Skoda 110 има вътрешнозаводски индекс тип 717. За времето си колата е с модерно шаси с междуосие 2,4 метра - трапецовидно окачване отпред, т.нар. маховидни оси отзад, винтови пружини и телескопични амортисьори. Броят на точките за смазване отпред е намален, което улеснява обслужването на превозните средства. Акумулаторът е иновативен и модерен за времето си и работи на 12 волта.
Серията 100/110 има спирачна система с двоен кръг с предни дискови спирачки, произведени по лиценз на Dunlop. Но това е по-късна модификация; автомобилите от първите години на монтаж имат, разбира се, барабанни спирачки и 14-цолови колела. Самоносещата се каросерия, която може да побере до 5 пътника, е с дължина 4,16 м, ширина 1,62 м и височина 1,38 м. Освен отпред, до 370 литра багаж могат да бъдат поставени и зад пътниците отзад.
Серийното производство на Skoda 100/110 започва на 25 август 1969 г. Това обаче е предшествано от драматични събития, а именно пожарът в завода в Млада Болеслав, който избухва две седмици по-рано. За щастие това се отнася само за старите сгради на инструменталното предприятие. Пепелта падна върху площ от 25 000 кв. м, но пожарът по никакъв начин не засяга производствения процес.
Хромираните брони с черни "гърбици" се монтират на Skoda 100 като стандарт. По-скъпите версии имаj декоративни капаци на колелата, а за предните седалки се предлага и тапицерия от изкуствена кожа. Задни предпазни колани се монтират само по поръчка, а обикновен клиент без подходящи връзки в Чехословакия дори не може да избере цвят на каросерията - той получава това, което е на склад.
През август 1970 г. семейството се обогатява с интересна каросерия - купето 110 R (тип 718 K). Автомобилът с две врати и прозорци без рамки изглежда изключително добре и се задвижван от по-мощна версия на 1 107-кубиковия двигател.
Най-мощната "стотица" с четири врати е 110 LS (тип 719). Автомобилът може да ускори до 145 км/ч, но клиентите трябва да го чакат до януари 1971 г. LS (Lux Super) е оборудван с електрическо устройство за измиване на предното стъкло, а задните странични прозорци се прибират. На фона на евтините седани LS изглежда доста солидно.
Интересното е, че чистачките на предното стъкло с устройство за измиване не са били достъпни за местни купувачи, те са били предназначени само за износ. За износът за Западна Европа са налични и грандиозни колела с четири спици и допълнителни фарове за мъгла (Skoda 110 TS). Трябва да се отбележи и, че на Запад автомобилите Skoda се смятат за едни от най-евтините, но купувачите ги оценяват.
Производството на серията 100/110 е завършено през март 1977 г. За този период са продадени 1 079 708 единици. Базовата версия на Skoda 100 зарадва 602 020 клиенти, по-луксозната 100 L е продадена в 217 767 бройки, а по-мощните и солидни автомобили 110 LS отидоха, така да се каже, в елита - 40 057 броя. Наследникът е серия 105/120 (тип 742), който бе също доста разпространен у нас.