Най-голямото предизвикателство пред автомобилната индустрия в Европа е откъде да намери достатъчно батерии, за да осигури подмяната на двигателя с вътрешно горене, заяви финансовият директор на Volkswagen Арно Антлиц. По-рано днес екологичните министри на страните от съюза приеха предложението за окончателна забрана на бензиновите и дизеловите двигатели от 2035. Италия, България и още три страни настояваха за отсрочка до 2040 и още някои отстъпки, но в крайна сметка надделя позицията на мнозинството. Италианците поне си издействаха освобождаване на луксозните марки като Ferrari и Lamborghini от таваните, важащи за масовите производители.
На практика забраната означава, че от 2035 всички нови автомобили, които се продават в ЕС, трябва да са електрически или на водород. "Това е предизвикателство, но смятаме, че е постижимо", заяви Антлиц пред Reuters. "Най-големият проблем не е как да увеличим капацитета на фабриките си за електромобили. Най-големият проблем ще е да увеличим доставките на батерии".
Едва през 2019-2020 Европа започна да прави първи стъпки към създаване на собствени производства на клетки за батерии. При нарастващата конкуренция за незаменими суровини като литий, никел, манган и кобалт не всички производители ще са в състояние да си осигурят надеждни доставки. А и цените ще вървят нагоре, което поставя под въпрос способността на компаниите да реализират печалба.
Шефът на Stellantis Карлос Тавареш още преди месец предупреди, че очаква остър недостиг на батерии в индустрията през 2024-2025.