Властите в Италия също се обявиха срещу плановете на ЕС за забрана на продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Те ще поискат тя да бъде отложена за 2040 г., като това може да стане още на срещата със Съвета за околна среда в ЕС, която ще се проведе на 28 юни.
Петима италиански министри вече изразиха опасенията си от въвеждането на мярката и настояща за въвеждане на промени в плана за прехода към пълна електрификация. Според медиите в страната, предложението за отлагане на забраната за 2040 г. вече е оформено с документ, който е подписан от България, Португалия, Румъния и Словакия. И в него се посочва, че през 2035 г. вредните емисии трябва да бъдат намалени с 90%, а не със 100%.
Посочва се и още нещо – на европейски ниво фронтът на държавите, които искат по-постепенен преход към „зелени“ автомобили се разширява. Само преди дни правителството на Германия изрази несъгласието си със забраната на бензина и дизела, като призова към по-прагматичен подход и вслушване на исканията и нуждите на автомобилния сектор в Европа.
„Ние бяхме първите, които не подписахме споразумението Cop26 в Глазгоу, като Германия ни последва, а сега и други държави вече сериозно се чудят дали не е необходимо да се преосмислят времената и начини на екологичния преход, тъй като те поставят социалната и икономическата отговорност в центъра заедно със свещената екологична битка“, заяви министърът на икономически растеж на Италия – Джанкарло Джорджети.
Той сравни прехода с каране на кола по мокър път с мокри завои. „Политиците трябва да умеят да дозират газта, спирачката и скоростния лост. Увлекателно е да караш бързо, но изкуството на политиката е за знаеш как да спираш и да използваш лоста за скоростите. Затова и ни предстои много работа, тъй като влизаме в деликатна фаза, в която този преход трябва да се управлява“, обясни Джорджети.
Според Паоло Скудиери – президент на асоциацията на италианските доставчици на оборудване за автомобили, идеята не е да се пренебрегнат проблемите на околната среда, а да се даде възможност за използване на други технологии – като синтетични гориво и водород, да участват в прехода към електрификация.