През последните дни Европейският парламент официално одобри забраната за продажба на нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Това беше напълно очаквано решение, което обаче ни кара да погледнем към миналото. И да се сетим за двигатели, които ще останат важна част от историята на автомобилната индустрия.
В случая става въпрос за най-големия и най-мощен масово произвеждан дизелов двигател, поставян някога на автомобил - 6.0 V12 TDI на Audi, който навършва 14 години. Той официално се ражда през 2008 г., за да оборудва новият по това време SUV от Инголщад – Q7.
Агрегатът е вдъхновен от първоначалната идея и проекта на TDI в Льо Ман, с който Audi също написа част от историята на световния автомобилен спорт. Това е 12-цилиндров V-образен мотор с работен обем 5934 cm3, способен да развие 500 к.с. и 1000 Нм въртящ момент, който работи с подсилена версия на легендарното задвижване на четирите колела quattro.
В комбинация с най-новата тогава еволюция на трансмисиите ZF - 6-степенната HP32, моторът позволява на тежкия Q7 да се изстреля със 7 човека на борда от 0 до 100 км/ч само за 5,5 секунди, като максималната скорост е ограничена по електронен път на 250 км/ч.
Двигателят се произвежда в продължение на 10 години, като неговите размери и мощност все още не са задминати от нито един производители. И с оглед предстоящата забрана, която влиза в сила през 2035 г., едва ли някой ще се опит да направи задвижващ агрегат с подобри размери и производителност. Затова и V12 TDI е и ще остане световен рекордьор.
Още снимки на най-мощното серийно дизелово Audi - вижте в галерията:
Снимки - Audi