IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Европа не може да намери заместител на руския паладий

Въпреки санкциите автомобилните производители изкупуват рекордни количества от метала, нужен за катализатори

На Русия са наложени санкции в много области заради нападението над Украйна, но въпреки това страната продължава да продава рекордни количества паладий, който е нужен за производството на катализатори за автомобилната индустрия.


паладий


Проблемът в случая е, че няма кой да замени Русия на пазара. Западните партньори на „Норилск никел“ са изкупили всички налични количества от ценния метал, като основните доставки са за Германия и Италия. Според Евростат, само през март страните от ЕС са закупили 164 000 тройни унции паладий от Русия на стойност 407 млн., като това е рекорд за месец през последните 20 години.

На търговията не пречи факта, че небето в ЕС е затворено за руски самолети (традиционно именно с тях се превозва ценния метал). А рисковете и проблемите, свързани с износа на паладий от Русия, допълнително покачват неговата цена. При въвеждане на първите санкции през март тя скочи до 3289 долара за унция, но сега металът се търгува за малко над 2000 долара.

Експерти предвиждат, че глобалното търсене на паладий ще нарасне с 3% - до 10,3 млн унции през тази година. Производството на метала също се нормализира, след като беше сериозно затруднено заради аварии в комбината в Норилск през 2021 г. Очакванията са, че това предприятие до 2030 г. ще произведе паладий, достатъчен за направата на 40 млн катализатора.

В момента около 80% от паладия в света се доставя от Русия и Южна Африка при съотношението е 40:60. Проблемът е, че находищата в Южна Африка са почти изчерпани и така руският паладий не може да бъде заменен.


0 от 500
  • #7
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не стига че новите лади са на ниво Голф 2 ами и ще се чакат с месеци. Обещали са по 10-15к бройки на месец. А пазара в Русия годишно купува 1.7 милиона. Т.е. сами могат да покрият 10% от търсенето. Останалото с каквото ги снабди Китай. Втора ръка колите ще са на космически цени. В момента руснаците пари имат но няма какво да си купят с тях.
  • #6
    3 rate up comment 1 rate down comment
    ogog ( преди 1 година )
    май..ната му на автомобилния катализатор. Какво обаче ще стане с с индустрията, там се ползват катализатори с тонове
  • #5
    11 rate up comment 5 rate down comment
    До 4 ( преди 1 година )
    В Русия се произвеждат евро 2 коли без никакви основни технологии за безопасност би било екстремно трудно за ЕС да ги изпревари може би ако позволи колите да са без колани, стъкла и врати с двигатели като на Трабант и Голф 1
  • #4
    16 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Щом до сега се ползва паладий като заместител на платината като по-евтин метал,а сега заради войната трябва да минаваш на платина,не мисли,че цената и к.ще остане на ниво около тази на паладия в момента.Това са скъпи метали и Русия е една от малкото страни в света които ги притежават.Въпроса е,че Путин нареди да не се изкарват метали в суров вид към недружествени страни. Смяха се на руснаците,че ще карат каруци,но май еврозападналяците ще ги изпреварят.
  • #3
    9 rate up comment 6 rate down comment
    Fury ( преди 1 година )
    Ами минава се пак на платина. Тя е по-добра за катализатор и по-евтина вече. Идеята беше паладия да замести платината като по-евтин, а то стана обратното.
  • #2
    30 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    На ЕС не му трябва война, трябват само подкупни и недалновидни политици като сегашните и е въпрос на време да се превърне от люлка на цивилизацията в разграден двор. Младите, които ще цъкате -, нямате идея какво са искали да е ЕС основателите му, както и какво е политик от ранга на Тачър, Митеран, Кол..Сегашните и кафе не могат да им сервират дори..
  • #1
    15 rate up comment 9 rate down comment
    Евро 7 ( преди 1 година )
    Сещате ли се какво ще стане, когато това количество паладий трябва да се увеличи, когато влезе в сила евро 7 и катализаторите трябва да бъдат много по-ефективни?Дотогава находищата в Южна Африка ще са се изчерпили и цял свят ще разчита на Русия, а цената ще литне до небето. Съответно и цената на автомобилите с ДВГ, което ще ги направи по-скъпи от електромобилите и bye bye ДВГ!