Кражбите на автомобилни катализатори са нараснали в пъти в последните месеци като малко неочакван ефект от коронакризата, показват различни изследвания. Дори и в България, където този тип престъпления не се следят особено строго, има забележим ръст в последните месеци, коментира добре осведомен източник за Automedia.bg. В Италия местните власти в няколко града предупредиха жителите си да внимават за такива кражби. А в САЩ по наблюдения на полицията посегателствата върху катализатори са се увеличили над три пъти за последната година.
Защо се крадат каталитичните конвертори, както е правилното име на този елемент? Отговорът е много прост: в тях се съдържат няколко метала, които по начало са по-ценни от златото, а в последните месеци стойността им нарастна драстично. Става дума най-вече за три метала, които се нанасят на тънки слоеве като катализатори за протичащите в конвертора реакции (как точно функционира устройството, може да прочетете тук).
Родият, с номер 45 в периодичната таблица, е изключително рядък благороден метал, устойчив на корозия и с много висока температура на топене (1964 градуса по Целзий). Над 80% от целия световен добив отива за производството на автомобилни катализатори
Паладият в момента струва над 2300 долара за трой унция - с 20% повече, отколкото струваше през януари (за сравнение златото е 1872 долара за унция). Платината отчете известен спад в началото на годината, но сега си върна позициите и е около 1000 долара за унция. Но и това бледнее пред родия, който в началото на годината струваше 6000 долара за унция, а сега е надхвърлил 16 000 долара.
Кражба на катализатор посред бял ден във Великобритания, заснета от охранителна камера
За бума на кражбите допринасят и други два фактора: нарастналата безработица заради коронакризата, както и фактът, че доста автомобили се застояват дълго на едно място и улесняват крадците.
Трудно е дори да се оценят реалните мащаби на проблема, защото повечето потърпевши дори не си правят труда да докладват такива кражби. Американската асоциация на застрахователите престана да им води статистика още през 2015.
На теория бизнес, който се рекламира с малки обяви в интернет, би трябвало лесно да бъде контролиран за злоупотреби. На практика обаче...
В България казусът се усложнява допълнително от занижения технически контрол, който на практика позволява спокойно да се карат и коли без катализатори -въпреки сериозните вреди за здравето, които това носи. Преди няколко години кметът на София се закани да забрани движението на автомобили без конвертори, но оттогава не е направено нищо конкретно по въпроса.
Резултатът от това е, че много хора са склонни сами да свалят катализатора си и да го продадат, вместо да дават шансове на крадците. Сайтовете за малки обяви са пълни с предложения за изкупуване на катализатори и DPF филтри.