IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

За по-евтино: автомобилните производители се връщат към платината

Идеята да се икономисва, като се замени тя с паладий, даде точно обратния ефект

Автомобилните производители започват масово да се завръщат към платината като основен материал за производството на катализатори, твърди Bloomberg. Мярката е продиктувана както от кризата в Украйна и международните санкции срещу Русия, така и от икономически съображения - колкото и куриозно да звучи, днес платината е по-евтината алтернатива.
    
     
 паладий, катализатор
    
     
В миналото платината бе основният метал, използван като катализатор на реакциите в автомобилните каталитични конвертори, или неутрализатори - приспособленията, които намаляват вредните вещества в отработилите газове. Заради високата й цена в последното десетилетие производителите започнаха масово да я заменят с паладий, особено в катализаторите за бензинови двигатели. Но повишеното търсене на паладий незабавно се отрази на цената му - от твърдо под 500 долара за унция в началото на века, днес тя е около 2000 долара за унция. Платината е едва около 950 долара за унция (1 унция е 28.3 грама).
     
      
паладий, платина, родий, цени, графика
Цените на паладия и другите метали, използвани в катализаторите (платина и родий), съпоставени с цената на златото
     
      
Понастоящем автомобилната индустрия използва около 2.5 милиона унции платина годишно и над 8.5 милиона унции паладий. Подмяната на всеки милион унции паладий с аналогичното количество платина означава икономия от 1.05 милиарда долара по текущите цени.  
    
     
катализатор
     
      
Нарастващ проблем са и доставките - близо една трета от добивания паладий в световен мащаб се пада на Русия, докато при платината делът на поставената под все по-сериозни санкции държава е под 10 на сто.

 

0 от 500
  • #9
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    So Typ i nehm Marke da bulgaristancite
  • #8
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Скоро електричките ще се погрижат и за този проблем , а Клошария дето разчита само на нефт и газ да се оправя. И в крайна сметка най-големия екоджендър се оказва ботокса от бункера !
  • #7
    6 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    6-ти, явно си дребен и незнаеш, но по времето на СССР имаше Политици (да с главно П) и от двете страни на барикадата. И защитаваха интереситеа на народа си. И въпреки студената война работеха заедно. В България, виадуктите на Витиня са проектирани от австрийци. Иначе комунизъм или капитализъм (изток/запад)- сблъсък на 2 вида управление на държавата всеки със своите + и - и мерене на п...
  • #6
    13 rate up comment 6 rate down comment
    До 5 ( преди 2 месеца )
    Да бе то и по времето на СССР така се е говорело за западните политици ама разликата е че сега половината население на бившия източен блок Полша, Румъния Украйна, Чехия и Прибалтика която като цяло е по-напред от Русия и Беларус са на страната на запада и не обичат самозабравени диктатори готови да мачкат народа си за да управляват по 30 години
  • #5
    9 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    незнам дали мерките ще върнат Русия в 18в, но съвсем очевидно е запада се засилил стремеглаво на там, само заради политицит, които не само са продажни, ами и изобщ не са далновидни..
  • #4
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    И в момента някои марки ползват повече ценни метали от други. В САЩ, Тойота рязко увеличи влагания метал в катализаторите, след като правителството я хвана, че 10 години е лъгала и дори въобще не е внасяла задължителните доклади за средните си емисии. В момента използват средно повече от останалите марки, защото двигателите им са все стари технологии. Т.е. нуждата от такива метали ще намалее, ако си намалят 5-литровите двигатели на 2-литрови, да речем, и ги модернизират.
  • #3
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Иначе при положение че Русия тотално отпусна стандартите за екология и безопасност на новите коли както в Африка и Индия няма да е лошо в Европа поне да отложат малко Евро 7
  • #2
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Към 1 ( преди 2 месеца )
    Но и твоето е лъжа не е 3 пъти а към 2 пъти повече. При тези с платина пише че трябват от 5 до 10 грама тоест средно 7-8 грама и се ползва главно за дизели и хибриди а при паладий трябват от 2 до 7 грама средно 4-5 грама и се ползва главно за бензинови коли
  • #1
    7 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Лъжи и манипулации отново. Защо не казват, че за да се покрият новите еко норми трябва 3 пъти повече пратина отколкото паладии. Така, че сметката излиза съвсем друга, а не както се мъчат да заблудят хората. Това е нещо, като на Просто Киро по-евтиния газ от САЩ. Всичко се прави да не се купуват неща от Русия, но по-високите цени да ги праща обикновеният човек. Тази политика е пагубна за всички и не Путин е виновен.