Никой не знае със сигурност кога за пръв път е използван терминът "кросоувър". Нито пък има някаква ясна дефиниция какво означава: в миналото така се наричаше автомобил с висока проходимост, но построен върху платформата на лека кола, а не на всъдеход или пикап, и по правило със самоносеща конструкция. Днес обаче голяма част от кросоувърите на пазара са само с предно предаване и с мъка биха преодолели дори по-висок тротоар.
Москвич-410 - един съветски кросоувър, който изпреварва прословутата Лада Нива с точно две десетилетия
При толкова неясен термин ви е ясно, че опитите да се определи кой е първият кросоувър в историята са безнадеждни. Някои сочат американския AMC Eagle от края на 70-те. Други - появилата се малко по-рано европейска Matra Rancho. А почитателите на съветското автомобилостроене с гордост тикат напред ВАЗ-2121, или Лада Нива, както я познаваме у нас.
Заради твърде хлабавата дефиниция е невъзможно да се каже еднозначно кой е наистина първият кросоувър. Но е напълно сигурно, че не е "Нива" - просто защото в Съветския съюз има и много по-ранни версии на леки коли с висока проходимост. Една от тях, Москвич-410, навършва 65 години този месец. Ето и нейната история, която малцина знаят.
Историята на първите съветски кросоувъри (ГАЛЕРИЯ):
През 50-те и 60-те години и от другата страна на Желязната завеса в Европа няма кой знае колко "кросоувъри". Най-успешният е вероятно Renaul Colorale, произвеждано между 1952 и 1956 с двулитров мотор и 58 конски сили. От него са сглобени 43,000 бройки, почти всичките - за Алжир и останалите френски колонии в Африка.
През 1960 Citroen прави 2CV Sahara (на снимката) - изключително любопитна машина, задвижвана от два двуцилиндрови двигателя с обем 0.4 литра и мощност по 12 конски сили - единият отпред, единият отзад. Но интересът е слаб - за седем години са произведени само 697 екземпляра.
В Америка има много повече високопроходими модели, но те без изключения са на рама.