Никой не знае със сигурност кога за пръв път е използван терминът "кросоувър". Нито пък има някаква ясна дефиниция какво означава: в миналото така се наричаше автомобил с висока проходимост, но построен върху платформата на лека кола, а не на всъдеход или пикап, и по правило със самоносеща конструкция. Днес обаче голяма част от кросоувърите на пазара са само с предно предаване и с мъка биха преодолели дори по-висок тротоар.

Москвич-410 - един съветски кросоувър, който изпреварва прословутата Лада Нива с точно две десетилетия
При толкова неясен термин ви е ясно, че опитите да се определи кой е първият кросоувър в историята са безнадеждни. Някои сочат американския AMC Eagle от края на 70-те. Други - появилата се малко по-рано европейска Matra Rancho. А почитателите на съветското автомобилостроене с гордост тикат напред ВАЗ-2121, или Лада Нива, както я познаваме у нас.
Заради твърде хлабавата дефиниция е невъзможно да се каже еднозначно кой е наистина първият кросоувър. Но е напълно сигурно, че не е "Нива" - просто защото в Съветския съюз има и много по-ранни версии на леки коли с висока проходимост. Една от тях, Москвич-410, навършва 65 години този месец. Ето и нейната история, която малцина знаят.
Историята на първите съветски кросоувъри (ГАЛЕРИЯ):
Междувременно в СССР се убеждават, че пригаждането на леки автомобили за офроуд е трудна работа, и решават да разработят нови високопроходими модели, вече на рама. В Москва работят усилено по Москвич 415 и 416, с дизайн в стилистиката на вездесъщия Willys Jeep. Конструкцията изглежда обещаваща, но заводът така и не получава благословията на промишленото министрество да я въведе в производство. През 70-те в московския завод доработват старите чертежи и предлагат нов всъдеход - АЗЛК-2150. Но по онова време влиянието на ВАЗ върху висшето партийно ръководство е по-силно и в крайна сметка се решава високопроходимият модел да се прави в Толиати - това ще е именно Лада Нива.


9