IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Илон Мъск: Рецесията идва и е за добро!

Кризата най-после ще убие губещите пари компании, казва шефът на Tesla, която бе неизменно на загуба от 2008 до 2020

Рецесията идва неминуемо, но това е хубаво нещо, обяви шефът на Tesla Илон Мъск в поредния си гръмък туит. "От твърде дълго време върху глупаците валят пари от небето. Някои фалити трябва да се случат", писа Мъск, според когото кризата ще се случи някъде между това лято и пролетта на 2023. Предприемачът добави, че "Covid-19 и стоенето у дома подлъгаха хората, че вече може и да не работиш здраво. Но ги очаква грубо събуждане!".
    
     
Илон Мъск, рецесия, туит
    
     
Изказването на Мъск отразява мнението на множество водещи икономисти, според които ерата на лесните пари е продължила твърде дълго. Но то звучи доста скандално от устата на човека, който може би в най-голяма степен се е възползвал от тези "валящи от небето пари", коментира британският The Guardian. Мъск сякаш удобно е забравил, че собственото му състояние от 218 милиарда долара бе натрупано именно благодарение на подобни помощи, след като през 2004 той плати 6.5 милиона долара за контролния пакет от Tesla.

Най-прочутият производител на електромобили в момента вероятно щеше да банкрутира още през 2008, след пазарния провал на първия си модел - Tesla Roadster. Но през 2009 компанията получи 465 милиона долара нисколихвен заем като част от антикризисните стимули на американското правителство. Тъкмо тези пари позволиха на Tesla да разработи Model S и постепенно да стане масов производител.
    
     
Илон Мъск, 2007
Илон Мъск като предприемач на годината през 2007. През 2009 Tesla със сигурност щеше да фалира, ако не бе получила половин милиард нисколихвен заем от правителството
  
       
Мъск винаги е подчертавал, че компанията върна този заем много бързо. Но е факт, че той и досега продава автомобилите си със съществена помощ от държавни и местни власти под формата на данъчни облекчения и преки субсидии. Освен това Tesla се възползва максимално от насърчаваните от правителствата програми за търговия с парникови емисии - компанията е спечелила поне 517 милиона долара от тях от 2015 насам. Ако не беше склонността на правителствата "да сипят пари от небето върху глупаците", Tesla одавна да е изчезнала.

Шефът на Tesla казва още чрез Twitter, че рецесията ще бъде благотворна, защото "компаниите, които постоянно губят пари, трябва да умрат, за да спрат да изразходват ресурси". Но между 2010 и 2020 Tesla също неизменно губеше пари, набирайки междувременно "ресурси", тоест капитал, от над 20 милиарда долара. Едва през 2021 производителят на електромобили отчете първата си нетна печалба.
    
     
Илон Мъск, Тесла, банкрут, 1 април
През 2018 Мъск се измайтапи за 1 април, че Tesla е банкрутирала. Дори и тогава това съвсем не изглеждаше изключено
  
  
Впрочем останалите компании на Илон Мъск също са охотни получатели на държавни помощи - общо за около 5 милиарда долара, по изчисления на Los Angeles Times. SpaceX има договори с държавни агенции за почти три и половина милиарда, SolarCity получи над 1.5 милиарда долара помощи и облекчения, преди да бъде погълната от Tesla, а самата Tesla взе сериозен дял от помощите за справяне с пандемията, отпуснати от Доналд Тръмп.


 

0 от 500
  • #21
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 18 ( преди 1 година )
    А Тесла така я размазва конкypенцията, че е единствената автомобилна компания, която смята да увеличи продажбите си тази година и то не с малки проценти, а с над 50% и смятат да продадат 1,5 милиона автомобила. Догодина около 2,5 милиона, а ти ми говориш за AMG и М. На практика Тесла ще продава само с двата си модела повече от всичките модели на Mercedes и BMW още през следващата година. И това въпреки че от две години Тесла не получават държавна помощ, за разлика от останалите производители.
  • #20
    5 rate up comment 0 rate down comment
    До 18 ( преди 1 година )
    НАСА ще плати около 90 милиона долара за всеки астронавт, който лети на борда на капсулата CST-100 Starliner на Boeing в мисии на Международната космическа станция (ISS)Цената на едно място за капсулата Crew Dragon на SpaceX струва около 55 милиона долараЗа сравнение НАСА плащаше около 86 милиона долара за всяко място на борда на руския космически кораб "Союз" с три човека.Дали spacex има конглокенция?
  • #19
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Боинг направиха капсулата след десетки провали и отлагания и все още е на безпилотен изпитателен етап. За цена никой досега не е говорил. А ракета да я изстрелва евтино? Няма. Купи си и ти копче и чакай отнякъде да ти изпадне балтон.
  • #18
    5 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хаха спейс екс така предлагат че полетита на Воюз са някооко пъти по евтини.Добре че са дотациите от америакснкия кендзеф.ГМ продават толкова много Корвети че целият немски автопром не може да продаде толкова спортни коли няма М няма амг.А сега тесла ще цъфнат и вържат Лусид ги маже навсякъде ГМ Краийслер Излизат с пикапи сайбертрека го няма никъде.Че то по голям балон от тесла има ли имат два продаваеми модела дамо 3 и уай и другото са празни приказки
  • #17
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всеки разумен човек, знае че от време трябва да дойде криза за да се изчисти икономиката от балони. Болезнено е за някой хора, живеещи от балона но пък е добре за други. Примерно - брокерчета и строителчета, гълтащи милиони от бедния българин за жилища. Време е да дойде кризата да ги сложи на място цените, ще е добре за обикновения гражданин.
  • #16
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Продължение ( преди 1 година )
    А general motors толкова добри и сигурни против запалване електромобили прави, че за последното тримесечие на миналата година продаде 52 електромобила. Не 52 хиляди а 52 броя за три месеца. Страх ги беше да произвеждат още електромобили защото стотици се самозапалиха, но ти дори не си чул, нали? На една Тесла се палят стотина електромобили от general motors и hyundai, но това не е проблем. Проблеми само когато се самозапали Тесла. Сега сменят батериите на всички произведени от general motors
  • #15
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Толкова си далече от истината, че няма накъде.Първо spacex не са измислили нищо ново, а предлагат полети на изключително ниски цени които никой друг не може да постигне. Могат да правят колкото си искат капсули, ракети и ракетни двигатели, но в случая определящото е цената на изстрелване.
  • #14
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хаха не вадели нищо а бе осро бойнг извадиха нова капсула и мъски го е страх че няма да е монополист като другия очилат дъпак Гейтса.Но спокойно идват и други Ариана 6 индиици китайци японци скоро за тоя клоун мъск никой дори няма да си спомня.А ГМ правят адски добри коли които не се палят в движение
  • #13
    6 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Човекът говори за фирми като GM и Боинг, които от десетилетия са на държавна хранилка, но срещу парите не вадят нищо - само остарели технологии и похвати и пребогати шефчета. Тесла и Спейс-Екс каквото са получили, са го получили СЛЕД като са доказаха със собствени средства, че са по-добри, по-евтини, по-сигурни и т. нат. по-. НАСА ги избра при честна конглокенсия с други компании. Държавните кредити за електромобили бяха за 200 хил. автомобила и свършиха отдавна-отдавна.
  • #12
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Съществуването на Юлии Цезар не е спасило Римската империя от изчезване.Илон Мъск също няма да спаси Сащ от същото