Рецесията идва неминуемо, но това е хубаво нещо, обяви шефът на Tesla Илон Мъск в поредния си гръмък туит. "От твърде дълго време върху глупаците валят пари от небето. Някои фалити трябва да се случат", писа Мъск, според когото кризата ще се случи някъде между това лято и пролетта на 2023. Предприемачът добави, че "Covid-19 и стоенето у дома подлъгаха хората, че вече може и да не работиш здраво. Но ги очаква грубо събуждане!".
Изказването на Мъск отразява мнението на множество водещи икономисти, според които ерата на лесните пари е продължила твърде дълго. Но то звучи доста скандално от устата на човека, който може би в най-голяма степен се е възползвал от тези "валящи от небето пари", коментира британският The Guardian. Мъск сякаш удобно е забравил, че собственото му състояние от 218 милиарда долара бе натрупано именно благодарение на подобни помощи, след като през 2004 той плати 6.5 милиона долара за контролния пакет от Tesla.
Най-прочутият производител на електромобили в момента вероятно щеше да банкрутира още през 2008, след пазарния провал на първия си модел - Tesla Roadster. Но през 2009 компанията получи 465 милиона долара нисколихвен заем като част от антикризисните стимули на американското правителство. Тъкмо тези пари позволиха на Tesla да разработи Model S и постепенно да стане масов производител.
Илон Мъск като предприемач на годината през 2007. През 2009 Tesla със сигурност щеше да фалира, ако не бе получила половин милиард нисколихвен заем от правителството
Мъск винаги е подчертавал, че компанията върна този заем много бързо. Но е факт, че той и досега продава автомобилите си със съществена помощ от държавни и местни власти под формата на данъчни облекчения и преки субсидии. Освен това Tesla се възползва максимално от насърчаваните от правителствата програми за търговия с парникови емисии - компанията е спечелила поне 517 милиона долара от тях от 2015 насам. Ако не беше склонността на правителствата "да сипят пари от небето върху глупаците", Tesla одавна да е изчезнала.
Шефът на Tesla казва още чрез Twitter, че рецесията ще бъде благотворна, защото "компаниите, които постоянно губят пари, трябва да умрат, за да спрат да изразходват ресурси". Но между 2010 и 2020 Tesla също неизменно губеше пари, набирайки междувременно "ресурси", тоест капитал, от над 20 милиарда долара. Едва през 2021 производителят на електромобили отчете първата си нетна печалба.
През 2018 Мъск се измайтапи за 1 април, че Tesla е банкрутирала. Дори и тогава това съвсем не изглеждаше изключено
Впрочем останалите компании на Илон Мъск също са охотни получатели на държавни помощи - общо за около 5 милиарда долара, по изчисления на Los Angeles Times. SpaceX има договори с държавни агенции за почти три и половина милиарда, SolarCity получи над 1.5 милиарда долара помощи и облекчения, преди да бъде погълната от Tesla, а самата Tesla взе сериозен дял от помощите за справяне с пандемията, отпуснати от Доналд Тръмп.