Поскъпването на бензина и дизела накара много хора да се замислят за покупката на електрическо превозно средство, благодарение на което да компенсират разходите за гориво. Цените на електромобилите обаче също не стоят едно място, като се очаква те също рязко да скочат нагоре. А причината е поскъпването на компонентите и проблемите с доставките, съобщава The Drive.
Заради нарастващите цени на повечето компоненти, два от най-големите производители в света - Ford и General Motors, преизчислиха разходите си за 2022 г. И двете компании почти удвоиха сумите, които ще им бъдат нужни за закупуване на материали – съответно до 4 и 5 милиарда долара. А това накара експерти да изчислят, че недостигът на ключови компоненти ще увеличи стойността на елементите за акумулатори с 22% до 2026 г.
Един от основните проблеми на ударния преход към електрификация е липсата на литий, която се усеща все по-силно. Факт е, че с развитието на електрическия транспорт през последните години, цените на компонентите на батериите намаляха до нива от 128 долара на киловат-час. Експертите обаче предричат, че нещата скоро ще се променят и до 2026 г. цената ще скочи на 138 долара.
Подобно развитие на събитията се потвърждава косвено от главните изпълнителни директори на Volvo и Stellantis, които казаха, че през следващите години светът го очаква недостиг в доставките на батерии. Световното производство на литий все още не е в крак с рязкото нарастване на търсенето на материала и инвеститорите не смятат за подходящо да инвестират в нови проекти.
Това означава, че единственото решение на проблема ще бъде повишаването на цената на електрическите превозни средства. Например, цената на Tesla Model 3 се е увеличила с 23% през годината - 38 190 на 46 990 долара. В Rivian също увеличиха цените на пикапа си RT1, като тук ръстът е със 17% - до 78 975 долара. При всъдехода RS1 увеличението е с 20% - до 84 110 долара.