IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шефът на Stellantis очаква голям проблем с батериите за електромобили

Според Карлос Таварес скоро ще има сериозен проблем с доставките и на суровини

На събитието Future of the Car, организирано от изданието Файненшъл Таймс вчера шефът на Volkswagen Group заяви, че е прекалено рано светът да мине изцяло към електромобили. И докато Дийс се изрази песимистично, то не по-оптимистично прозвуча изказването на още един мениджър на автомобилен гигант по време на форума - шефът на Stellantis Карлос Таварес.


Карлос Таварес


Преходът към електромобили представлява голямо предизвикателство пред индустрията, като всички гиганти са поели по този път, осеян с неясноти и клопки. Подводни камъни, представени от множество фактори, преди всичко свързани със суровините, батериите и инфраструктурата, както подчерта за пореден път Таварес.

Все по-гореща тема, която главният изпълнителен директор на Stellantis обобщи като „Може да не ни хареса начинът, по който тези суровини ще бъдат получени след няколко години“. Изречение в една реч, предназначена като предупреждение към автомобилния свят, да не се повтарят грешките от миналото.

Според прогнозите на Таварес, между 2025 и 2026 година ще има сериозен проблем с доставките на батерии, заради "глада" за акумулатори от страна на индустрия, която сега рязко се насочи към електрическата енергия. Проблем, дължащ се, връщайки се към първоначалната реч, също и към суровините, като португалският мениджър изведе отново на преден план проблема със зависимостта на Европа от Азия и по-конкретно от Китай.


stellantis


Изказването, което намери поддръжка и от политици в Европа, продължи с опасения, че "със скоростта, с която всички сега произвеждат и изграждат, производственият капацитет за батерии вероятно е на границата, за да може бързо да поддържа промените на пазарите". Според Таварес има необходимост да направим Европа независима: „Ако няма доставка на батерии в краткосрочен план, тогава ще има значителна зависимост на западния свят от Азия. Това е нещо, което лесно можем да предвидим“.

Всъщност, западният свят се задвижи с изграждането на нови гигафабрики, именно за да "скъси" веригата за доставка на акумулатори, работейки на територията, без да се налага винаги да се гледа на Изток. И сякаш проблемите с руския газ дойдоха като поредно предупреждение за индустриите.

Тавареш вижда и още един, по-голям проблем: "Какво следва нататък? Къде е чистата енергия? Къде е зарядната инфраструктура? Къде са суровините? Къде са геополитическите рискове от снабдяването с тези суровини? Кой гледа пълната картина на тази трансформация?" Това са въпросите, зададени от мениджъра в речта му, за да предупреди не само индустрията, но и националните администрации, да подкрепят енергийния преход на автомобилния свят.

Друго ключово предизвикателство, свързано с батериите, ще бъде това на разходите - да се поддържат цените на електрическите автомобили сравнително достъпни за всички, за да не се „загуби“ средната класа.

0 от 500
  • #11
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Дедо ( преди 2 години )
    А паякът електрически ли ще е или дизеляк?
  • #10
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    А кой кара собствениците на вендинг автомати да ги инсталират? За тях има много повече изисквания и също трябва да се отваря партида за електрическа енергия, като същата тази партида може да захрани 10 зарядни за електромобили. Смяташ ли че няма да се намерят находчиви хора които да инсталират зарядни станции вместо вендинг автомати дори на обществените паркоместа. Смяташ ли че денонощно няма да минава паяк, който да маха автомобилите с ДВГ от тези паркоместа?
  • #9
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Като ми обяснят как ще зареждат обитателите на панелните квартали където нито има лични гаражи нито някой мисли за изграждането на обществени, тогава ще им повярвам. Да не говорим че дори електричките да са на цената на двг ще ти дойде един твърд разход за парко място
  • #8
    9 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Всички сте прави. Никой не е подготвен за масово производство на електромобили в огромен мащаб с изключение на един производител. В света няма необходимата зарядна инфраструктура с изключение на една фирма която се е погрижила за това.В света няма достатъчно материали за батерии за всички автомобилни производители, но един от всички тях се е погрижил за веригата за доставки за 20 милиона електромобила до 2030 година.Тесла е помислила и решила всички тези проблеми, за разлика от останалит ...
  • #7
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 2 години )
    В условията на ограничени ресурси, електромобилите са чисто разхищение. Един хибрид на Тойота с 1.5 кВтч батерия намалява СО2 емисиите за целия си жизнен цикъл с 30%, докато един електромобил на Тесла със 75 кВтч батерия - с 60%. Електромобилите придобиват смисъл едва след като всички останали автомобили са хибриди. Дотогава са похабени ресурси. Тойота не случайно са най-успешният производител - мениджмънтът им не е от празноглави комплексари.
  • #6
    10 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Представете си все пак че всичко което имате да кажете или представите като решение на проблема, хората от Стелантис, Волксваген, Тойота и др компании, вече го знаят и имат в предвид. Знаят го по-добре от всеки идеолог който решил да спасява планетата с батерии и по-добре от някой бюрократ който просто трябва да отчете отношение, дейност и старание за справяне със ситуацията,, както и да удовлетвори лобито. Ископаемите горива не са бъдещето, но пребързаните решения най често не са дългосрочни
  • #5
    19 rate up comment 6 rate down comment
    Popa ot razgrad ( преди 2 години )
    В света има около 2 млрд. превозни средства. Ако всички бяха на ток, и всяко едно изразходва средно по 20квт на ден, не ми се иска да изчислявам колко електроенергия ще трябва да произвежда света и по какъв начин...въглища?...ядрена?...вятърна?...
  • #4
    24 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    А добро утро ще се сетите вие, ама късно. Тойота от колко години го говори това, ама няма кой да слуша. Те едни чипове ви сринаха производствата и забавиха всичко, а какво остава за батериите.
  • #3
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Като очаква да дейст ( преди 2 години )
    Но все пак вече почти всички големи производители и държави инвестират милиарди в производство на батерии и суровините за тях
  • #2
    23 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    В грешка сте г-н Тавареш, и вие г-н Дийс също. Сега наще форумни специалисти ще ви обяснят как се разработват нови мини, находища, всичко ще е цветя и рози и батерии ще поевтиняват даже. Само стой сега и чети бисери от многознайковци. Акио Тойода първи се опита да го обясни и после всички след него запяха същата песен.