Повечето електромобили, които в наши дни се предлагат на пазара, използват 400-волтова архитектура, но това може да се промени до средата на десетилетието. Към момента малцина производители използват по-високо, 800-волтово, напрежение - Audi, Porsche, Hyundai и Kia, всички от които са партньори с Rimac Automobili. Единственото изключение е Lucid Air, който използва 900 волта, благодарение на собствена технология.
Работата на по-висок волтаж дава на електромобилите несравними скорости на зареждане и съответно по-малко време на станциите, което ги прави атрактивни за потенциалните клиенти. Всички машини на гореспоменатите марки могат потенциално да зареждат на станции с мощност до 350 kW, но към момента никой от тях не го прави, с изключение на Lucid.
Porsche Taycan зарежда на пикова мощност от 270 kW, докато при Kia EV6 максимумът е 240 kW. Lucid Air може и да достига до върховите 350 киловата, но при тестове на редица медии са постигани точно 300. Но и това са доста впечатляващи показатели, превръщащи американския автомобил в най-бързо зареждащият се до момента.
Както вече споменахме, масово електромобилите са с 400-волтова архитектура, но това няма да трае дълго, по информация на Automotive News. Доставчиците на автомобилната индустрия усилено работят по 800-волтова технология, като се очаква производителите, които до момента не я използват, да я въведат до 2025 година, или поне голяма част от тях.
Пред Automotive News Дърк Кеселбургер - шефът на електрическите задвижвания в компанията GKN, която е сред най-големите доставчици, заявява: "През 2025 година основната част от приложенията за електромобили ще работят на 800 волта. Смятаме, че няма проблем технологията да е основна за масовите производители, тъй като от Hyundai доказаха, че тя е приложима и конкурентна в ценово отношение".
Според източници на изданието, на подобно мнение са и други високопоставени мениджъри в компании като Vitesco и BorgWarner. Главният инженер на последната - Хари Хъстед, заявява, че "800-волтовият сектор нараства по-бързо, отколкото очаквахме преди няколко години и виждаме голям интерес от страна на клиентите ни".
Основното предимство, предлагано от 800-волтовата технология е теоретичното намаляване с 50% на времето за зареждане. Александър Райх от Vitesco обяснява семпло: "Като удвоите напрежението и имате същия ток, получавате два пъти повече енергия в превозно средство. Няма нужда от 1000 км пробег за електромобил, ако времето за зареждане е достатъчно бързо".
Изглежда, че има консенсус както сред производителите на автомобили, така и сред доставчиците, че бъдещето на електромобилите е 800 волта, въпреки че някои компании разглеждат смяната на батериите като средство за намаляване на времето за изчакване на станцията. Но ако процесът за зареждане наистина стане много бърз, тогава дори смяната на батерията ще бъде ненужна...