IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скокът на кражби на катализатори притесни производителите

Toyota, Ford, Ram и Honda страдат най-много от тези престъпления

Кражбата на каталитични преобразуватели (катализатори) все по-сериозно тормози автомобилната индустрия и техният ръст накара Toyota да поиска промени в законодателството за по-ефективна борба с престъпността. Според Autonews, повечето официални сервизи на дилъри на марката в САЩ са пълни с автомобили, чиито катализаторите са откраднати.


катализатори


В зависимост от това какви щети са нанесени на превозното средство при отмъкване на ценните детайли, сметката за ремонт при някои автомобили достига 11 000 долара. Застрахователи отчитат, че само в САЩ този вид престъпления са са увеличили от 3389 през 2019 г. на 14 433 през 2020 г. А за 2022 г. бройката със сигурност ще бъде още по-висока, като прогнозите са за над 20 000 кражби.

Най-засегнатите модели са Toyota Tundra и Tacoma, които имат до 4 катализатора, а височината им осигурява лесен достъп на крадците до долната част. Освен това, при Toyota тези детайли имат по-висока концентрация на благородни метали в сравнение с други марки. Други фаворити на крадците са пикапите Ford F-Series и Ram 1500, както и модели на Honda с 4-цилиндрови мотори.


катализатори


Причината за кражбата на тези части е голямото количество благородни метали в тях. За направата на катализаторите се използват родий, платина и паладий, които са много скъпи. Пазарната цена на унция родий е 16 000 долара, на платина – 919 долара, а на паладий – 2200 долара. Според информациите, фирмите, изкупуващи катализатори плащат между 500 и 1500 долара за бройка в зависимост от модела.

В търсене на решение на проблема Toyota Motor North America призова автомобилната индустрия да работи активно с полицията и законодателните органи, а сенаторът от Републиканската партия Джим Бейрд внесе Закон за предотвратяване на кражбите при рециклиране. Ако той бъде приет, катализаторите на новите автомобили ще бъдат обозначавани с VIN-код, който ще позволява идентифицирането им.

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    #7-ми, много си зле! Никой крадец на катализатори не ползва крик. Това не е да ти крадат гумите. Има разлика. Ползват пневматични ножици, режат с тях тръбата пред и зад катализатора и той пада на земята. Много хора си ги предпазват, като заваряват около катализатора метална решетка, която затруднява крадците и те ще се откажат, защото ще им трябва много време да я режат нея и после катализатора.
  • #7
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Димитър ( преди 1 година )
    Аз да видя някой под колата, бутам му крика и отивам да спя. Сутринта ще се правя на изненадан
  • #6
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Аз ( преди 1 година )
    до 5ти, човека ти казва, че на него са му откраднали 3 катализатора за 2 години. А ГТП и с 30 годишен дизел, без катализатори и тем подобни, се минава без проблем.
  • #5
    8 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    3-ти, сигурен ли си? Я пусни търсачката за кражби на катализатори в София и ще видиш дали са само 3! Само за една нощ има откраднати 5 бр. пише в една статия. Така, че не лъжи!
  • #4
    10 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    3-ти, трябва главата ти да е празна, като резонаторно гърне, за да препоръчваш подобни глупости. Деца нямаш нали и не мислиш за тях какво дишат. Поне за себе си да беше помислил, че сам се тровиш. Как минаваш ГТП?
  • #3
    10 rate up comment 9 rate down comment
    sam ( преди 1 година )
    до 1... В София имам 3 откраднати катализатора за 2 години... та проблема се решава като си сложиш резонаторно гърне и теглиш една майна на екологията... щом няма превенция на този тип престъпления ответната мярка на хората е да не им дреме за екологията
  • #2
    3 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тойота влага най-много ценни метали, защото двигателите и са остатели и мръсни и се нуждаят от най-много пречистване. Добре, че миналата година правителството в САЩ ги хвана, че 10 години са лъгали за емисиите. Иначе щяха да продължават да тровят хората.
  • #1
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А за ЕС кога ще предприемат нещо при условие, че тук се краде много повече. В Германия, Испания и Италия са пропищели от подобни кражби. Толкова са нагли крадците, че влизат в подземни гаражи и десетки коли остават без катализатори. Олзват пневматични ножици с батерии, които режат тръбите за секунди безоумно.