Кражбата на каталитични преобразуватели (катализатори) все по-сериозно тормози автомобилната индустрия и техният ръст накара Toyota да поиска промени в законодателството за по-ефективна борба с престъпността. Според Autonews, повечето официални сервизи на дилъри на марката в САЩ са пълни с автомобили, чиито катализаторите са откраднати.
В зависимост от това какви щети са нанесени на превозното средство при отмъкване на ценните детайли, сметката за ремонт при някои автомобили достига 11 000 долара. Застрахователи отчитат, че само в САЩ този вид престъпления са са увеличили от 3389 през 2019 г. на 14 433 през 2020 г. А за 2022 г. бройката със сигурност ще бъде още по-висока, като прогнозите са за над 20 000 кражби.
Най-засегнатите модели са Toyota Tundra и Tacoma, които имат до 4 катализатора, а височината им осигурява лесен достъп на крадците до долната част. Освен това, при Toyota тези детайли имат по-висока концентрация на благородни метали в сравнение с други марки. Други фаворити на крадците са пикапите Ford F-Series и Ram 1500, както и модели на Honda с 4-цилиндрови мотори.
Причината за кражбата на тези части е голямото количество благородни метали в тях. За направата на катализаторите се използват родий, платина и паладий, които са много скъпи. Пазарната цена на унция родий е 16 000 долара, на платина – 919 долара, а на паладий – 2200 долара. Според информациите, фирмите, изкупуващи катализатори плащат между 500 и 1500 долара за бройка в зависимост от модела.
В търсене на решение на проблема Toyota Motor North America призова автомобилната индустрия да работи активно с полицията и законодателните органи, а сенаторът от Републиканската партия Джим Бейрд внесе Закон за предотвратяване на кражбите при рециклиране. Ако той бъде приет, катализаторите на новите автомобили ще бъдат обозначавани с VIN-код, който ще позволява идентифицирането им.