Предложението на Европейската комисия за продажба само на електрически автомобили от 2035 г. и за забрана на бензиновите и дизелови автомобили от същата дата среща първата си сериозна пречка в институциите. Транспортната комисия към Европейския парламент се обяви срещу подобно решение, като един от нейните членове - евродепутатът Масимилиано Салини настоя за промяна на пакета Fit for 55.
Преди това комисията одобри становище относно регламента за екологичните стандарти за вредни емисии на превозни средства, който предвижва автомобилите, регистрирани в средата на следващото десетилете, да намалят CO2 с 90%, а не със 100%, като е предложено от изпълнителнта власт в ЕС. А това означава, че ще може да се използват двигатели с вътрешно горене (ДВГ), които обаче ще бъдат захранвани с биогорива.
Самият Салини коментира, че новият план предвижда „дерогации (освобождаване от правилото) за малки производители и система от кредити и стимули за алтернативни горива, с които да се декарбонизира автомобилния парк“, а също така и промяна в методологията за изчисляване на емисиите. Последното означава, че вече ще се изчисляват не само отделените от съответния модел CO2, след като той бъде произведен, а вредните емисии от целия му жизнен цикъл - от добива на суровини до излизането му на пътя.
Според евродупетутата, фокусирането върху ендотермични двигатели, задвижвани от нови горива, означава, че се предоставят възможности на автомобилните компании да създават иновации, като се фокусират върху възобновяеми източници и алтернативни горива".
Сега топката отива в полето на друга комисия в европарламента - тази по околната среда и едва след това ще бъде изпратена за обсъщдане от депутатите. А последната дума ще бъде на Европейския съвет, в който участват ръководителите на страните в ЕС. И именно те ще трябва да решат окончателно какво трябва ще бъде бъдещето на автомобила на Стария континент.