IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Къде в България е най-опасно да се кара кола?

Напук на "експертите", жертвите по пътищата са най-малко от 60 години насам

Рядко минава и ден, без самопровъзгласилите се експерти по пътна безопасност да ни огреят от телевизорите и да ни заговорят с апокалиптичен тон за ескалиращата "война по пътищата". Ако ги слушате, излиза, че движението в България става все по-опасно и спешно са нужни мерки - които, кой знае защо, неизменно се свеждат до намаляване на позволената скорост и поредно увеличаване на глобите.
    
    
катастрофа, македонски автобус, Струма
Ако не смятаме белязаната от локдауни 2020, 2021 е годината с най-малко жертви по пътищата от точно шест десетилетия насам. При това близо една десета от тях се падат на трагедията с македонския автобус на магистрала "Струма" миналия ноември. Снимка: ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ
  
   
Разбира се, "експертите" са принудени да говорят така, за да намерят и те място под слънцето на еврофондовете. Но апокалиптичните им прогнози нямат нищо общо с реалността, както веднага ще видим, ако погледнем сухата статистика. Броят на жертвите по българските пътища отчетливо намаля през последните петнайсетина години. През 2020, покрай локдауните и намалелия международен трафик, спадна до 463 души. През 2021 нарасна малко до 561 - но и това е на практика второто най-ниско постижение за последните 60 години. Въпреки топящото се население, намалява и съотношението жертви на 100,000 души.
   
   
графика, жертви на ПТП, България, статистика, загинали в катастрофи

Всичко това не е повод за ентусиазъм, разбира се. На фона на средното за ЕС съотношение от 5.2 загинали на 100,000 души, българското 8.6 на 100,000 е твърде високо. Но сме готови да поспорим дали повишаването на глобите и намаляването на максималната скорост по магистралите е най-ефективният път за целта. Или той преминава през промяна в ролята на пътната полиция (повече превантивна и показна, по-малко криене в храстите с радара), през активна намеса на полицията срещу лошите републикански и общински пътища (функция, от която МВР повече или по-малко е абдикирало), през затягане на контрола върху техническата годност на автомобилите, вместо към печатането на доходни за някои, но иначе напълно безсмислени екологични стикери.
    
   
графика, жертви на ПТП, Европейски съюз, 2019 статистика, загинали в катастрофи
Най-опасните и най-безопасните региони в Европа по данни на Eurostat, но за 2019 година. През 2021 жертвите в България са 8.6 на 100,000 души (и то след като отчетохме данните от новото преброяване, иначе щяха да са 8.3). Това е доста по-добре от Турция (12.3), САЩ (12.4), Китай (18.8)
  
  
След това кратко отклонение, нека видим кои места в България са били най-опасни за шофиране през 2021 година, и къде рискът да загинете в катастрофа е бил най-нисък. Данните на МВР показват, че най-много тежки произшествия (тоест с пострадали хора) са се случили в Пловдивска област (731), пред София-град, Варна и Бургас. Най-малко са в Търговище (eдва 44), Ямбол, Перник и Видин.
   
    
катастрофа, самосвал, магистрала Струма
Само 9% от тежките катастрофи през 2021 са се случили на автомагистрали, и по-голямата част от тях са с камиони и автобуси, без връзка с максималната скорост от 140 км/ч, срещу която толкова драпат самозваните експерти
   
   
Традиционно най-рисковите месеци - юли и август - този път са изместени от ноември, но това се дължи на една-единствена тежка катастрофа, тази с македонския автобус на "Струма". Около 30% от жертвите са дадени по първокласната пътна мрежка, други 40% - по второкласната и третокласната, и едва 18% са дадени на магистрали.
   
    
Най-опасните области за шофиране в България (ГАЛЕРИЯ):


  
 

0 от 500
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Нещата са супер елементарни, има контрол и глоби намаляват нарушенията както и произшествията, няма контрол всеки кара както му падне и удар в насрещното.
  • #15
    12 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Колко държави в Европа имат разрешена скорост от 140 на магистралата - 2. Явно ние можем да се похвалим с най-добрите магистрали, с най-поддържаните автомобили и най-добре обучените шофьори в Европа. Или не можем?
  • #14
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Цитат: срещу лошите републикански и общински пътища (функция, от която МВР повече или по-малко е абдикирало) -> Няма повече или по-малко - на 100% МВР не участва в контрол на състоянието на пътната мрежа. Не съм чул служители на КАТ да са глобили държавата или общински служби за трагичното състояние на пътната настилка и маркировка. Ако някой има информация за обратното - нека ме опровергае.
  • #13
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Глас от тъдява ( преди 1 година )
    Не знам къде са най-опасни, но знам че по българските бера най-много страх
  • #12
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    На всички разбирачи, дето им бърка в здравето, че някой кара с над 107 кмч на магистралата, искам да обърна внимание на картата каква е разликата между Германия, където част от магистралите са безлимитни, и Франция или Португалия, където наскоро намалиха максимално разрешената скорост. И френските, и португалски магистрали иначе са със супер качество. Обяснение?
  • #11
    8 rate up comment 2 rate down comment
    До 3, гошката гошков ( преди 1 година )
    Искам само да ти цитирам една мисъл, която се приписва на Марк Твен: по-добре да си мълчиш и да оставиш хората да подозират, че си гл.у.пав, отколкото да заговориш и да разсееш всички съмнения :D
  • #10
    6 rate up comment 2 rate down comment
    Guru ( преди 1 година )
    От първите 14 области с най-много жертви, 11 са в Северна България. Изключвам Перник от сметката. Северът е оставен от всички правителства. Деградиращо население, икономика, образование и т.н. Ако някой бургазлия мине пътя от Варна до София ще се хване за главата.
  • #9
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "Само 9% от тежките катастрофи през 2021 са се случили на автомагистрали, .." ?!?! То това нашето ако е магистрала..Ао имахме магстрали(като например Испания, Германия Франция, Австрия или дори като Унгария и Румъния) определено жертвите там щяха да са повече.
  • #8
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Е то най-голямата "експертка" по пътна безопасност е експерт във въпросната сфера колкото бай Пешо казанджията от Долно Нанагорнище е екперт по геополитика и международни отношения на Тарджикистан. Няма как социална педагожка да дава акъл за пътна безопасност. То вярно, че 90% от българските шофьори са деца със специални нужди, каращи 20+ годишни немски отпадъци, но все пак нека всяка жаба да си знае гьола.
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Къде ли? ( преди 1 година )
    По пътищата и улиците.