fallback

Къде в България е най-опасно да се кара кола?

Напук на "експертите", жертвите по пътищата са най-малко от 60 години насам

Рядко минава и ден, без самопровъзгласилите се експерти по пътна безопасност да ни огреят от телевизорите и да ни заговорят с апокалиптичен тон за ескалиращата "война по пътищата". Ако ги слушате, излиза, че движението в България става все по-опасно и спешно са нужни мерки - които, кой знае защо, неизменно се свеждат до намаляване на позволената скорост и поредно увеличаване на глобите.           Ако не смятаме белязаната от локдауни 2020, 2021 е годината с най-малко жертви по пътищата от точно шест десетилетия насам. При това близо една десета от тях се падат на трагедията с македонския автобус на магистрала "Струма" миналия ноември. Снимка: ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ        Разбира се, "експертите" са принудени да говорят така, за да намерят и те място под слънцето на еврофондовете. Но апокалиптичните им прогнози нямат нищо общо с реалността, както веднага ще видим, ако погледнем сухата статистика. Броят на жертвите по българските пътища отчетливо намаля през последните петнайсетина години. През 2020, покрай локдауните и намалелия международен трафик, спадна до 463 души. През 2021 нарасна малко до 561 - но и това е на практика второто най-ниско постижение за последните 60 години. Въпреки топящото се население, намалява и съотношението жертви на 100,000 души.        

Всичко това не е повод за ентусиазъм, разбира се. На фона на средното за ЕС съотношение от 5.2 загинали на 100,000 души, българското 8.6 на 100,000 е твърде високо. Но сме готови да поспорим дали повишаването на глобите и намаляването на максималната скорост по магистралите е най-ефективният път за целта. Или той преминава през промяна в ролята на пътната полиция (повече превантивна и показна, по-малко криене в храстите с радара), през активна намеса на полицията срещу лошите републикански и общински пътища (функция, от която МВР повече или по-малко е абдикирало), през затягане на контрола върху техническата годност на автомобилите, вместо към печатането на доходни за някои, но иначе напълно безсмислени екологични стикери.          Най-опасните и най-безопасните региони в Европа по данни на Eurostat, но за 2019 година. През 2021 жертвите в България са 8.6 на 100,000 души (и то след като отчетохме данните от новото преброяване, иначе щяха да са 8.3). Това е доста по-добре от Турция (12.3), САЩ (12.4), Китай (18.8)       След това кратко отклонение, нека видим кои места в България са били най-опасни за шофиране през 2021 година, и къде рискът да загинете в катастрофа е бил най-нисък. Данните на МВР показват, че най-много тежки произшествия (тоест с пострадали хора) са се случили в Пловдивска област (731), пред София-град, Варна и Бургас. Най-малко са в Търговище (eдва 44), Ямбол, Перник и Видин.          Само 9% от тежките катастрофи през 2021 са се случили на автомагистрали, и по-голямата част от тях са с камиони и автобуси, без връзка с максималната скорост от 140 км/ч, срещу която толкова драпат самозваните експерти         Традиционно най-рисковите месеци - юли и август - този път са изместени от ноември, но това се дължи на една-единствена тежка катастрофа, тази с македонския автобус на "Струма". Около 30% от жертвите са дадени по първокласната пътна мрежка, други 40% - по второкласната и третокласната, и едва 18% са дадени на магистрали.          Най-опасните области за шофиране в България (ГАЛЕРИЯ):

    

fallback
  • #16
    анонимен ( преди 2 години )
    Нещата са супер елементарни, има контрол и глоби намаляват нарушенията както и произшествията, няма контрол всеки кара както му падне и удар в насрещното.
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    Колко държави в Европа имат разрешена скорост от 140 на магистралата - 2. Явно ние можем да се похвалим с най-добрите магистрали, с най-поддържаните автомобили и най-добре обучените шофьори в Европа. Или не можем?
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    Цитат: срещу лошите републикански и общински пътища (функция, от която МВР повече или по-малко е абдикирало) -> Няма повече или по-малко - на 100% МВР не участва в контрол на състоянието на пътната мрежа. Не съм чул служители на КАТ да са глобили държавата или общински служби за трагичното състояние на пътната настилка и маркировка. Ако някой има информация за обратното - нека ме опровергае.
  • #13
    Глас от тъдява ( преди 2 години )
    Не знам къде са най-опасни, но знам че по българските бера най-много страх
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    На всички разбирачи, дето им бърка в здравето, че някой кара с над 107 кмч на магистралата, искам да обърна внимание на картата каква е разликата между Германия, където част от магистралите са безлимитни, и Франция или Португалия, където наскоро намалиха максимално разрешената скорост. И френските, и португалски магистрали иначе са със супер качество. Обяснение?
  • #11
    До 3, гошката гошков ( преди 2 години )
    Искам само да ти цитирам една мисъл, която се приписва на Марк Твен: по-добре да си мълчиш и да оставиш хората да подозират, че си гл.у.пав, отколкото да заговориш и да разсееш всички съмнения :D
  • #10
    Guru ( преди 2 години )
    От първите 14 области с най-много жертви, 11 са в Северна България. Изключвам Перник от сметката. Северът е оставен от всички правителства. Деградиращо население, икономика, образование и т.н. Ако някой бургазлия мине пътя от Варна до София ще се хване за главата.
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    "Само 9% от тежките катастрофи през 2021 са се случили на автомагистрали, .." ?!?! То това нашето ако е магистрала..Ао имахме магстрали(като например Испания, Германия Франция, Австрия или дори като Унгария и Румъния) определено жертвите там щяха да са повече.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Е то най-голямата "експертка" по пътна безопасност е експерт във въпросната сфера колкото бай Пешо казанджията от Долно Нанагорнище е екперт по геополитика и международни отношения на Тарджикистан. Няма как социална педагожка да дава акъл за пътна безопасност. То вярно, че 90% от българските шофьори са деца със специални нужди, каращи 20+ годишни немски отпадъци, но все пак нека всяка жаба да си знае гьола.
  • #7
    Къде ли? ( преди 2 години )
    По пътищата и улиците.
fallback
Последни