fallback

Къде в България е най-опасно да се кара кола?

Напук на "експертите", жертвите по пътищата са най-малко от 60 години насам

Рядко минава и ден, без самопровъзгласилите се експерти по пътна безопасност да ни огреят от телевизорите и да ни заговорят с апокалиптичен тон за ескалиращата "война по пътищата". Ако ги слушате, излиза, че движението в България става все по-опасно и спешно са нужни мерки - които, кой знае защо, неизменно се свеждат до намаляване на позволената скорост и поредно увеличаване на глобите.           Ако не смятаме белязаната от локдауни 2020, 2021 е годината с най-малко жертви по пътищата от точно шест десетилетия насам. При това близо една десета от тях се падат на трагедията с македонския автобус на магистрала "Струма" миналия ноември. Снимка: ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ        Разбира се, "експертите" са принудени да говорят така, за да намерят и те място под слънцето на еврофондовете. Но апокалиптичните им прогнози нямат нищо общо с реалността, както веднага ще видим, ако погледнем сухата статистика. Броят на жертвите по българските пътища отчетливо намаля през последните петнайсетина години. През 2020, покрай локдауните и намалелия международен трафик, спадна до 463 души. През 2021 нарасна малко до 561 - но и това е на практика второто най-ниско постижение за последните 60 години. Въпреки топящото се население, намалява и съотношението жертви на 100,000 души.        

Всичко това не е повод за ентусиазъм, разбира се. На фона на средното за ЕС съотношение от 5.2 загинали на 100,000 души, българското 8.6 на 100,000 е твърде високо. Но сме готови да поспорим дали повишаването на глобите и намаляването на максималната скорост по магистралите е най-ефективният път за целта. Или той преминава през промяна в ролята на пътната полиция (повече превантивна и показна, по-малко криене в храстите с радара), през активна намеса на полицията срещу лошите републикански и общински пътища (функция, от която МВР повече или по-малко е абдикирало), през затягане на контрола върху техническата годност на автомобилите, вместо към печатането на доходни за някои, но иначе напълно безсмислени екологични стикери.          Най-опасните и най-безопасните региони в Европа по данни на Eurostat, но за 2019 година. През 2021 жертвите в България са 8.6 на 100,000 души (и то след като отчетохме данните от новото преброяване, иначе щяха да са 8.3). Това е доста по-добре от Турция (12.3), САЩ (12.4), Китай (18.8)       След това кратко отклонение, нека видим кои места в България са били най-опасни за шофиране през 2021 година, и къде рискът да загинете в катастрофа е бил най-нисък. Данните на МВР показват, че най-много тежки произшествия (тоест с пострадали хора) са се случили в Пловдивска област (731), пред София-град, Варна и Бургас. Най-малко са в Търговище (eдва 44), Ямбол, Перник и Видин.          Само 9% от тежките катастрофи през 2021 са се случили на автомагистрали, и по-голямата част от тях са с камиони и автобуси, без връзка с максималната скорост от 140 км/ч, срещу която толкова драпат самозваните експерти         Традиционно най-рисковите месеци - юли и август - този път са изместени от ноември, но това се дължи на една-единствена тежка катастрофа, тази с македонския автобус на "Струма". Около 30% от жертвите са дадени по първокласната пътна мрежка, други 40% - по второкласната и третокласната, и едва 18% са дадени на магистрали.          Най-опасните области за шофиране в България (ГАЛЕРИЯ):

    

fallback
  • #36
    до модератора ( преди 8 месеца )
    Всеки софиянец знае че е необходима връзка от надлеза на околовръстното в Люлин по бул. Сливница до магистрала Хемус.Това е неотложно за да няма катастрофи, задръствания,замърсявания, Така ще има бърза и безопасна връзка с всички магистрали около столицата.
  • #35
    до модератора ( преди 8 месеца )
    Заради некадърника който маха коментарите никога няма да имаме безопасни пътища в страната.
  • #34
    Даниел Ангелов ( преди 8 месеца )
    Трябва да се преправят завоите по пътищата с обратен наклон.Защото изхвърлят автомобилите в насрещното движение.Последиците са известни много жертви и потрошени автомобили. По новите пътища не трябва да се допускат грешки на завоите.Защото войната по пътищата е безмилостна.
  • #33
    Наталия Цанкова ( преди 8 месеца )
    Политиците вместо да ограбват държавата трябва да възложат на много фирми да правят едновременно магистралите. Защото партийните фирми крадат повече и от политиците. Но никой не осъжда престъпниците.Затова трябва да бъдат линчувани за да страдат и те.
  • #32
    Нели Асенова ( преди 8 месеца )
    Докато не се закупят летящи линейки и пожарни ще се увеличават жертвите по пътищата в държавата. България дава повече жертви от воюващи държави. Вината затова е в депутатите. Трябва да спрат да се тъпчат с евтини храни в депутатския стол и да започнат да служат на държавата.
  • #31
    до модератора ( преди 8 месеца )
    Този където маха коментарите Бог да го накаже. Защото политиците не купуват летящи пожарни самолети и хеликоптери.Дори и летящи линейки още няма.Но прахосаха милиарди заради комисионни.
  • #30
    Кейси ( преди 9 месеца )
    Ако се правят качествени пътища в страната ни ще се увеличи значително населението, защото ще намалят убийствата по пътищата. Но трябва и много строги санкции за нарушителите на правилата по пътищата.
  • #29
    Пешо чикагото ( преди 9 месеца )
    Не трябва да се правят икономии за строителството на пътища. Трябва да се правят огромни тунели в планините, големи мостове и транспортни надлези на няколко нива.
  • #28
    Илия Загорчев ( преди 9 месеца )
    За да се намалят опасните пътища, трябва да се построят поне две качествени магистрали. Едната от Видин до Бургас, другата от Петрич до Силистра. Като над Дунав се построй огромен мост за автомобили и влакове. Над Дунав трябва да има поне пет моста. Защото са необходими. В Будапеща мостовете над Дунав са повече отколкото между България и Румъния.
  • #27
    Зана Николова ( преди 9 месеца )
    Най големия враг на България са пътищата, депутатите и правителството.
fallback
Последни