fallback

Къде в България е най-опасно да се кара кола?

Напук на "експертите", жертвите по пътищата са най-малко от 60 години насам

Рядко минава и ден, без самопровъзгласилите се експерти по пътна безопасност да ни огреят от телевизорите и да ни заговорят с апокалиптичен тон за ескалиращата "война по пътищата". Ако ги слушате, излиза, че движението в България става все по-опасно и спешно са нужни мерки - които, кой знае защо, неизменно се свеждат до намаляване на позволената скорост и поредно увеличаване на глобите.           Ако не смятаме белязаната от локдауни 2020, 2021 е годината с най-малко жертви по пътищата от точно шест десетилетия насам. При това близо една десета от тях се падат на трагедията с македонския автобус на магистрала "Струма" миналия ноември. Снимка: ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ        Разбира се, "експертите" са принудени да говорят така, за да намерят и те място под слънцето на еврофондовете. Но апокалиптичните им прогнози нямат нищо общо с реалността, както веднага ще видим, ако погледнем сухата статистика. Броят на жертвите по българските пътища отчетливо намаля през последните петнайсетина години. През 2020, покрай локдауните и намалелия международен трафик, спадна до 463 души. През 2021 нарасна малко до 561 - но и това е на практика второто най-ниско постижение за последните 60 години. Въпреки топящото се население, намалява и съотношението жертви на 100,000 души.        

Всичко това не е повод за ентусиазъм, разбира се. На фона на средното за ЕС съотношение от 5.2 загинали на 100,000 души, българското 8.6 на 100,000 е твърде високо. Но сме готови да поспорим дали повишаването на глобите и намаляването на максималната скорост по магистралите е най-ефективният път за целта. Или той преминава през промяна в ролята на пътната полиция (повече превантивна и показна, по-малко криене в храстите с радара), през активна намеса на полицията срещу лошите републикански и общински пътища (функция, от която МВР повече или по-малко е абдикирало), през затягане на контрола върху техническата годност на автомобилите, вместо към печатането на доходни за някои, но иначе напълно безсмислени екологични стикери.          Най-опасните и най-безопасните региони в Европа по данни на Eurostat, но за 2019 година. През 2021 жертвите в България са 8.6 на 100,000 души (и то след като отчетохме данните от новото преброяване, иначе щяха да са 8.3). Това е доста по-добре от Турция (12.3), САЩ (12.4), Китай (18.8)       След това кратко отклонение, нека видим кои места в България са били най-опасни за шофиране през 2021 година, и къде рискът да загинете в катастрофа е бил най-нисък. Данните на МВР показват, че най-много тежки произшествия (тоест с пострадали хора) са се случили в Пловдивска област (731), пред София-град, Варна и Бургас. Най-малко са в Търговище (eдва 44), Ямбол, Перник и Видин.          Само 9% от тежките катастрофи през 2021 са се случили на автомагистрали, и по-голямата част от тях са с камиони и автобуси, без връзка с максималната скорост от 140 км/ч, срещу която толкова драпат самозваните експерти         Традиционно най-рисковите месеци - юли и август - този път са изместени от ноември, но това се дължи на една-единствена тежка катастрофа, тази с македонския автобус на "Струма". Около 30% от жертвите са дадени по първокласната пътна мрежка, други 40% - по второкласната и третокласната, и едва 18% са дадени на магистрали.          Най-опасните области за шофиране в България (ГАЛЕРИЯ):

    

fallback
  • #26
    до модератора ( преди 1 година )
    Не махай коментарите бе проклета гад.
  • #25
    Кейси ( преди 1 година )
    Като има строги закони и качествени магистрали нека да позволят и с 200км да карат.
  • #24
    Соня Николова ( преди 1 година )
    Тиквата и правителствата му са виновни за не качествените пътища.Негови съучастници са тези еничари в парламента.
  • #23
    Николай Петров ( преди 2 години )
    Не ви прави чест да защитавате абсолютно популисткото "140км/ч" със стъкмистика. Един стандартен шофьор шофира 10 пъти по малко време на магистрала отколкото на друг път. А за тоя коментар с "Астрата дето вдига 200", - може да се напише книга за докторантура
  • #22
    И.а ( преди 2 години )
    Хемус и Тракия са абсолютно опасни за каране с мотор невероятно дупки и падини има трябва да си отваряте очите на 4. Изключително опасни и гадни пътища имаме само ланд крузер за такива други.
  • #21
    До №14, дето мисли з ( преди 2 години )
    Представител на КАТ одобрява всеки един проект за ремонт, реконструкция и ново строителство на път, магистрала, кръстовище, порта на къща на село. Уачства и в комисията за приемане (Акт 16). Така че още от появата на идея за строителсто или промянва на всяко едно парче асфалт, КАТ имат мнение, думата, експертната си оценка. От там нататък, както наскорко Цънцарова такова таковата на един министър, всичко е колективна безотговорност. Или казано по-просто- народопсихология.
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    Има автомобили с чудовищни спирачки, двигатели и гуми за по 1000лв. с индекс над 300+км.ч. за тях 140км.ч. е леко темпо. Но има стари автомобили с евтини гуми и то втора ръка, за тях скорост от 140км.ч. е много. Така, че всеки сам си преценява. Ако автомобила ти позволява карай със 140, ако ли не карай със 110-120. Това е! Няма смисъл да ограничаваш всички, щото евентуално видиш ли тоя не можел да бяга, дай да спънем всички, за да не се претрепе.
  • #19
    анонимен ( преди 2 години )
    Бе верно е че влаковете на запад са много бързи някъде с 250км.ч. има и отделни отсечки в Германия и Франция където карат с над 400к.ч. но билета за влака е мноого скъп в тези държави и е много по-евтино да пътуваш с автомобил, ако пък пътувате 4 човека, разликата вече става огромна. А иначе не само в западна Европа и на изток от нас са с по-бързи влакове, в Русия влака Москва-Санкт Петербург се движи с 250км.ч. в Китай, Корея, Япония да не говорим.
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    Влаковете са по-сигурни от автобусите, където стискаш за тоалетна и си натъпкан. Лошото е, че са ни много бавни влаковете. В Западна Европа, а дори и в страни като Чехия, Унгария и Словакия с влак е по-бързо от колкото с автобус.
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Сега сме 2022г. днес и една 20г. астра с 1.6 литра двигател може да вдигне 200км.ч. 140км.ч. е напълно приемлива за магистрала, дори с нашия остарял автопарк. Гумите и спирачните системи на много по-високо ниво от преди 20г. да не споменаваме асистенти като абс, есп, бас и т.н. 120км.ч. бе преди 20г. когато по пътищата ни имаше само 20 годишни жигули и москвичи с най-скапаните гуми на света ВИДА и без абс, есп и т.н. Според мен 140км.ч. не трябва да се пипа.
fallback
Последни