Преди година ЕС съюз наложи мита върху електрическите автомобили, произведени в Китай. Днес се оказва, че това не работи, както беше предвидено, тъй като за 12 месеца общите продажби на китайски коли на Стария континент са се увеличи с 93 процента.

В средата на миналата година електрическите автомобили, внесени от Китай, бяха обложени със стандартно мито за ЕС от 10 процента. Европейската комисия обаче разследваше субсидиите на китайското правителство за производство на автомобили на ток, които очевидно нарушаваха принципите на честната конкуренция.
Разследването доведе до въвеждане на допълнителни митнически тарифи, които бяха добавени към съществуващите. Техният процент варираше в зависимост от сътрудничеството от страна на китайските марки, като в най-драстичните случаи те достигнаха 35 процента. Тарифите влязоха в сила през ноември 2024 г.
Европейският съюз въвежда мита върху автомобилите, китайците реагират
Китайците реагираха на новите тарифи по два начина. Първо, те се отказаха от инвестиции в европейски страни, които гласуваха в подкрепа на тарифите. По този начин Полша, например, загуби производството на Leapmotor, чиито автомобили се сглобяваха в Тихи. Сега китайската компания, собственост на Stellantis, ще произвежда тези коли в Испания.

Второ, китайците преминаха към продажба на автомобили с двигатели с вътрешно горене и хибридно задвижване. И двата варианта на задвижване не се облагат с допълнителни мита.
Какви са ефектите? Според данни на аналитичната компания Dataforce, от януари до октомври 2024 електрическите автомобили са представлявали 44 процента от китайските продажби на автомобили в Европа. За същия период на тази година техният дял вече е спаднал до 34 процента. С други думи, два от три автомобила, които са пристигнали в Европа от Китай тази година, са били подложени на стандартното мито от 10 процента.
Китайците не преместват производството в Европа
Китайците очевидно предпочитат да изнасят автомобили, все още произведени в тяхната страна, но с вътрешно горене и хибриди, в Европа, вместо да се борят за пазара на електрически автомобили. Защо се случва това?

В Китай просто има много автомобилни компании, а пазарът – въпреки че е мощен, е ограничен. В резултат на това през 2024 започна жестока ценова война на китайския пазар, която незабавно засегна печалбите на производителите. Според неофициални данни, от над 100 автомобилни компании в Китай, печалбите се реализират от... четири.
По-изгодно е за китайците да произвеждат в Китай
В Китай имаше прекомерна инвестиция. Китайските автомобилни заводи имат производствен капацитет от над 50 милиона автомобила годишно, което е доста преувеличено число (най-големият производител на автомобили в света, Toyota, продава около 10 милиона автомобила годишно по света). В резултат на това, според Automotive News, повечето заводи използват само около 50 процента от производствения си капацитет.
Затова китайските марки предпочитат да произвеждат в съществуващи заводи в Китай, вместо да инвестират в изграждане на нови в Европа. Освен това, поддържането на производството в Китай им позволява да се възползват от местните вериги за доставки с евтини компоненти и евтина работна ръка. Производството на части и автомобили в Европа очевидно би било по-скъпо, така че китайските марки биха могли да загубят един от най-големите си активи – достъпна цена.

В резултат на това единственият китайски производител, който възнамерява да започне производство на автомобили в Европа в близко бъдеще, е BYD, която строи завод в Унгария с производствен капацитет от 150 000 автомобила годишно (завършване е планирано за 2026) и планира да построи още един в Турция. В същото време MG, най-голямата китайска марка в Европа, чиито продажби тази година ще достигнат около 300 000 броя, вече е произвела всичките си автомобили в Китай и все още не планира да инвестира в европейски заводи.
Какво следва с забраната за регистрация на автомобили с ДВГ след 10 години?
Стратегията за прехвърляне на европейската оферта на китайските марки към хибридни автомобили се оказва точна и по друга причина. Всичко показва, че Европейският съюз ще реши да облекчи регулациите за забрана за продажба на автомобили с двигатели с вътрешно горене, която трябва да влезе в сила през 2035. Не само европейските автомобилни производители, но и цели държави вече открито призовават за това, като посочват, че това е удар за европейската автомобилна индустрия, след което много компании няма да се възстановят.
И тук китайците обаче имат предимство, тъй като се очаква забраната да отпадне и да се позволи продажбата на плъг-хибриди и високо ефективни горивни агрегати. А производителите от Китай стават все по-добри в тези технологии.

