Китайските автомобили уверено навлизат на европейски пазари, като само през последните 2 години броят на марките от Поднебесната империя се е увеличил с повече от 30, което на практика означава два пъти повече от преди това. Ясно е, че това е прекалено много и не всички китайски марки ще оцелеят. И както се оказва, това е предвидено по-рано, като доказателството е подходът на производителите за получаване на пълна европейска хомологация.

Тактиката на китайците – разузнаване чрез бой
Това, което правят в момента китайците, спокойно може да се определи като „разузнаване чрез бой’’. В момента в Европа има над 80 марки от азиатската държава, като е напълно нормално те да имат различни планове. Това става ясно и от подхода им към получаване на хомологация, която, освен всичко друго, струва и страшно много пари.
В момента вносителите на нови превозни средства могат да ги въвеждат на пазарите на Европейския съюз въз основа на различни пътища и процедури. Всяка от тях поставя различни изисквания, например относно задължителното оборудване или максималния брой превозни средства, които трябва да се продадат. В случай на нови автомобили, всеки от моделите, които дебютират на пазара, трябва да получи хомологация, т.е. серия от документи, които упълномощават продукта на пазара и удостоверяват, че всички изисквания, поставени от ЕС, са изпълнени.

Има два пътя за хомологация на автомобилите
В момента има два начина за издаване на разрешение за продажба на нови автомобили в ЕС. Първият е получаване на европейско одобрение за типове EU-WVTA, а вторият е избор на Националното одобрение за малки серии (NSSTA). В случая т.нар. „пълна" хомологация важи в първия случай – EU-WVTA. Тя отваря вратата към всички пазари на Европейския съюз. Вторият – NSSTA, позволява да се продават само превозни средства в страната, в която е издаден, с ограничен брой от 1500 бройки от даден модел.
Липсата на първата хомологация представлява огромен риск от гледна точка на клиента относно бъдещето, тъй като не е ясно какво ще се случи с тези автомобили. Обикновено това са хубави коли, добре изглеждащи и добре оборудвани, но въпросът е какво се случва след период от 8 или 10 години? Ще има ли сервизи и резервни части? Това са въпроси, на които все още няма отговори, предупреждават експерти от индустрията.

Как се заобиколят европейските правила?
Именно разликите в начина, по който моделите се хомологизират, обясняват, например, защо някои китайски автомобили предлагат на купувачите, пълни ADAS системи за подпомагане на водача, изисквани от регулациите на ЕС, докато други не са оборудвани със системи за предупреждение за превишена скорост.
Използването на националната хомологация на NSSTA позволява на вносителите да заобиколят регулациите на ЕС и в резултат на това, като част от изключения, т.е. автомобили, пуснати на пазара в тираж под 1500 бройки, предлагат превозни средства по-евтини от конкуренцията. Въпросът за разходите е решаващ в този случай. Изпълнението на националните процедури на NSSTA означава разходи от няколко десетки до максимум стотина хиляди евро. Получаването на пълно европейско одобрение от EU-JTA струва стотици хиляди евро.

Затова не е изненадващо, че вносителите, които в момента търсят място за китайски марки на определен пазар в Европа, обикновено първо достигат национално одобрение, а едва по-късно, когато търсенето на дадена марка започне да расте, обмислят по-нататъшно разширяване и пълна европейска хомологация.
Китайски марки с пълна европейска хомологация
В случая става въпрос за бъдещето, а не за настоящето, защото според европейските регулации вносителят е длъжен да предоставя обслужване и достъп до резервни части в продължение на много години след пускането на даден автомобил на пазара. Въпреки това няма как да се изключи, че дадена марка ще изчезне от пазара и компанията, която я внася на даден пазар в държава от ЕС, ще обяви фалит.

Напълно естествено, по-големите китайски марки, навлизащи в Европа – като MG, Omoda и Jaecoo, имат пълна европейска хомологация. Вносът им е от компании, създадени от самия производител – SAIC (MG) и Chery (Omoda, Jaecoo). Друг китайски гигант, който днес завладява пазарите на Стария континент – BYD, също може да се похвали с пълна европейска хомологация.
От друга страна, сред вносителите, използващи процедурата на NSSTA на много от пазарите в ЕС, можем да намерим марки като BAIC, Bestune, Dongfeng, Forthing или Seres. Липсата на пълна европейска хомологация не означава автоматично, че бъдещето на тези марки на европейския пазар изглежда мрачно, но – от гледна точка на потенциален купувач, – си струва да следите приемането им на пазара и да следите статистиките за продажбите.

От гледна точка на потенциален купувач, също си струва да се следят резултатите от краш тестовете на Euro NCAP. Възможността да се хвали с резултатите по безопасност на Euro NCAP изисква от вносителя да инвестира много пари в лицензи (например за използване на логото на Euro NCAP), така че може да се предположи, че ако китайски автомобил се появи в класацията на организацията, неговият вносител сериозно ще обмисли разширяване на пазарите на Стария континент.


0