IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шокова терапия: тестваме новото Renault Megane E-Tech

Наследникът на най-важния френски модел е тъкмо обратното на това, което беше Megane досега

В последните петнайсетина години се нагледахме на концептуални модели от Renault - кой от кой с по-екзотични имена, по-футуристични и, естествено, осъдени никога да не се случат в истинския живот. Това тук е точно обратното: то се казва Megane, като още няколко милиона автомобила по пътищата, и макар наистина да изглежда като нещо от бъдещето, всъщност е сериен модел, който можете да поръчате.
   
    

    
    
Това е и моментът, в който окончателно осъзнаваме неизбежността на големия преход в автомобилния свят. Едно е да виждаме нови екзотични електрически гами и да слушаме как компаниите си поставят срокове за отказ от двигателя с вътрешно горене за след осем или десет години. И съвсем друго е да видим как един от най-нормалните, достъпни семейни автомобили в Европа става изцяло електрически. Досегашният бензинов Megane ще се произвежда до догодина, за да смекчи малко прехода за пазари като българския. После... остава само това.
 
  
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
"ТОВА" ВСЪЩНОСТ СЕ КАЗВА MEGANE E-TECH и е първият модел на Renault на новата електрическа платформа на алианса, на която ще са още Nissan Ariya, първият кросоувър на марката Alpine и няколко бъдещи модела на Mitsubishi. Както виждате, залогът не е никак малък. Ще може ли новият Megane да оправдае доверието?
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
    
Що се отнася до дизайна, смятаме, че да. Тази кола е лебедовата песен на Лоренс ван ден Акер като главен дизайнер на Renault - едновременно елегантна и агресивна. Очертанията и големите джанти напомнят на SUV модел. Но аеродинамиката е като на хечбек. Ван ден Акер признава, че навремето създали два варианта на автомобила - обикновен и спортен. Тогавашните шефове на Renault, все счетоводители, не били много очаровани от спортния. После дошъл новият началник Лука де Мео, хвърлил само един поглед на скиците, посочил спортната версия и казал: направете тази. Обикновеният вариант отишъл в кошчето.
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
С този автомобил най-после получаваме онази функционална революция в дизайна, която ни обещаваха още от зората на електромобилите. Той е дълъг 4.20 метра, някъде на границата между В- и С- сегмента. Но като междуосие, тоест като използваемо място вътре, е идентичен с Nissan X-Trail, който иначе е с половин метър по-дълъг.
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
ТОВА Е ВЪЛШЕБНА КОМБИНАЦИЯ: лесна за паркиране и маневрена в града кола, но с вътрешното пространство на голям SUV. За последното спомага и хитрото инженерно решение цялата структура на климатика да се измести под предния капак. Така таблото на новия Megane е с доста по-малък обем. Лостът за предавките е вече на волана, което окончателно освобождава централната конзола като място за вещи и за безжичното зарядно за смартфони.
    
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
Другата очевидна новост е информационната система. Тя получава над 12-инчов екран - най-големият, монтиран някога в Renault. И, което е по-важно, получава съвсем нова операционна система от Google. Вече няма и помен от неинтуитивния характер на старите R-Link системи. Тук всичко е очевидно и съвсем лесно, поне за хората, ползващи телефон с андроид. В същото време ги има и добрите стари физически бутони за основните функции.
     
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
     
     
Новият Megane е приятно място за седене. Тапицериите са меки и по нищо не личи, че са от рециклирани материали. Последното важи и за дървения фурнир при високите версии. Седалките са удобни, местата за вещи - рекордно много. В кутията под подлакътника влизат седем литра, тоест една нормална дамска чанта.
    
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
ВСИЧКО ТОВА Е ЧУДЕСНО, но от една френска компания по начало се очаква да предложи комфортен интериор. Как обаче стоят нещата със задвижването? В България E-Tech ще се предлага в два варианта: с 40-киловатчасова батерия и мощност от 130 коня, или с 60 кВтч и мощност от почти 220 коня.
Това е използваемият капацитет, а не пълният.

Renault Megane E-Tech

220 к. с. максимална мощност

7.4 секунди 0-100 км/ч

160 км/ч максимална скорост


Въпреки всичко не звучи много, на фона на някои конкуренти. Само че, за разлика от въпросните конкуренти, в Renault не им се наложи да създадат спешно цяла нова електрическа гама за година-две. Французите бяха сред първите в електрическия сегмент, и десетгодишният им опит със Zoe сега дава плодове. Megane E-Tech е един от най-ефективните електромобили на пазара, със среден разход под 13 киловатчаса за 100 километра. На теста в южна Испания ние постигнахме малко под 14 киловатчаса, без да пестим особено. За реалния живот това е смайващо постижение.
     
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
Дигиталното огледало за обратно виждане е стряскащо в началото, но доста удобно, след като привикнете
   
     
ОБЯСНЕНИЯТА ЗА НЕГО СА НЯКОЛКО. Едната е в новото поколение електромотори - доста по-мощни от тези в Zoe, но с около една трета по-компактни и с 10 процента по-леки. Те са синхронни, с електромагнити на статора и ротора вместо с обичайния постоянен магнит. Това повишава малко консумацията на енергия, но пък за компенсация позволява доста по-прецизно управление на потоците. Освен това отпада нуждата от скъпи неодимови магнити.
    
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
 Електрическият Megane е с близо 10 сантиметра по-къс от VW Golf например, но предлага с 60 литра повече товарен обем (общо 440)
  

      
Батериите, които се правят от корейската LG, също са доста по-тънки и леки - едва 395 килограма в по-големия вариант. Енергийната им плътност е с една пета по-висока, отколкото досега. Megane има термопомпа като стандартно оборудване, както и доста сложна система за управление на топлинната енергия между батерията, кабината, моторите и електрониката - подгрявайки това, което има нужда от подгряване, и охлаждайки онова, което трябва да е хладно. С по-прости думи това значи, че колата не губи много от обхвата си през зимата.
   
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
      
Колкото до зареждането, голямата батерия се зарежда от стенно зарядно за осем часа. Половин час на 22-киловатова бърза станция ви дава 80 километра пробег. Половин час на 130-киловатова станция, каквито вече има и в България, ви дава още 300 километра.

Още един коз е принципно новата система за обезшумяване. При нея основният обезшумяващ слой от нов тип пяна е положен между пода и батерията. Инженерите се кълнат, че това е напълно ефективно решение, и можем да го потвърдим след теста си. В същото време то прибавя само 3 килограма към теглото на автомобила.
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
КРАЙНИЯТ РЕЗУЛТАТ ОТ ВСИЧКИ ТЕЗИ ХИТРОСТИ Е, че Megane E-Tech е един от най-леките автомобили в своята категория - 1620 килограма, точно колкото дизелово Renault Koleos. И имайте предвид, че ниското тегло се отразява не само на разхода. Приятно ни изненадва и пътното поведение, за което всъщност има три обяснения. Това е първата кола на Renault в С-сегмента с независимо задно окачване. Освен това има най-директния волан в класа си. И накрая центърът на тежестта е с цели 9 см по-ниско, отколкото при конвенционалния Megane.
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
   
    
Не бихме стигнали дотам да наречем това спортен автомобил. Но той е приятно динамичен и даже забавен за каране. А когато не сте в настроение за това, има 26 електронни асистента, които да улесняват живота на шофьора. Те черпят информация от камерите и от навигацията, така че могат да намалят скоростта, когато наближавате кръстовище или населено място. Само допреди пет-шест години се дивяхме на такива технологии в автомобили като Mercedes S-Class.
    
   
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
НЕПРИЯТНИЯТ ФАКТ Е, ЧЕ MEGANE се доближава до тези автомобили не само като технологии. А и като цена. Най-достъпната версия с малката батерия ще се предлага в България за почти 66 000 лева. Вярно, с доста включено оборудване, включително климатроник, круиз контрол и сензори за паркиране отпред, отзад и даже отстрани. Върховата версия Iconic е почти 89,000 лева. Това е съвсем адекватно, и даже може би изгодно на фона на електрическите конкуренти. Но е шокиращо много за досегашните клиенти на Megane, които го избираха най-вече като практичен и достъпен. Може би все пак Renault трябваше да избере друго име. Защото очевидно вече се цели в друга публика.
  
   
Още снимки от теста на Renault Megane E-Tech вижте в ГАЛЕРИЯТА:

0 от 500
  • #16
    12 rate up comment 1 rate down comment
    До 13 ( преди 2 години )
    С голямата батерия е от 80хил, тока е средно 20 стотинки за бита и кои са тези бензинови коли от класа с поне 180 коня за 35хил. по-малко
  • #15
    4 rate up comment 14 rate down comment
    А бе! ( преди 2 години )
    Тия не фалираха ли покрай Рашата?
  • #14
    6 rate up comment 5 rate down comment
    До 12 ( преди 2 години )
    Умре ама нещо друго в логиката ти. Един от най-продаваните електромобили в Европа си е и разбира се батериите се насочват приоритетно към по-скъпи модели като ИД4, Ениак, Кю4 и Купра Борн
  • #13
    12 rate up comment 7 rate down comment
    До #6 ( преди 2 години )
    Ти смяташ, че тази станция ще работи със сигурност и ще е свободна. Дори и така да е, какво точно ще ме накара да дам 85 000 лева за тази кола ? Защо да го правя, като тока вече е 0.90лв/kW и разликата в разхода с бензинова кола продължава да е почти никаква. Не ми обяснявай за икономии от сервиз, защото големите разходи при кола с такава цена е застраховката и там пак няма разлика. Кога точно ще балансираш разлика от 35 000 лева с бензинова ?
  • #12
    15 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    фв ид3 умре не случайно продажбите му се сриват
  • #11
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Не зная камерата с която е сниман багажника ли е изкривила картината, но този багажник на снимката просто няма как да е 440 л. освен, ако не са го мерили до тавана. На жената колата е с 380 л багажник до ръба на седалките и изглежда по-голям от този. Не разбрах има ли в екстрите 360 градуса камера. Не, че е толкова важно, но водещия казва за много екстри и асистенти, а за това не спомена, което важно да го има кола с подобно богато оборудване. За градска среда е супер екстра.
  • #10
    4 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Обаче са електрифицирали фичката на капака!
  • #9
    5 rate up comment 15 rate down comment
    И шоковата терапия.. ( преди 2 години )
    не спасява от трайни увреждания при системно ползване на рено!
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Добре е ( преди 2 години )
    С голямата батерия в Европа струва колкото ИД3 с 77 квтч и около 15% по-голям пробег но пък е значително по-икономичен, с по-голям багажник и 200кг по-лек а с малката определено е зле за цената си и с по-неефекнивен мотор от по-мощния
  • #7
    6 rate up comment 0 rate down comment
    до #4 ( преди 2 години )
    Малките прозорчета мисля са за по-голяма здравина и безопасност, а не заради визия толкова. Точно в тази кола едва ли ще имаш клаустрофобия. Меганите имат много пространство, а в този предвид междуосието е още по-голям обема в купето. А дигиталното огледало е много готина екстра. Имам СУВ с такова, който има прекрасна видимост назад с обикновеното огледало, но като го превключа на камера особено вечер е много яко. Не разбрах тук може ли да се превключва на дигитално и обикновено, Ако не е зле!