Продажбите на електромобили растат стабилно в голяма част от света. В същото време обаче инфраструктурата изостава в развитието си, показва проучване на BloombergNEF, което изнася красноречиви данни.
От края на 2020 г. до края на 2021 г. броят на електрическите превозни средства по пътищата за всяка точка на зареждане е нараснал от 7,4 на 9,2, което е доста сериозна разлика. Само през миналата година по света са продадени 6,6 млн изцяло електрически или plug-in хибридни автомобили, което е сериозно увеличение спрямо 2020 г., но в същото време броят на обществените зарядните станции си остана на същите стойности.
Нещата стават по-интересни, ако проблемът бъде разгледан по региони. В Китай, например, въпреки рекордните продажби, точките за зареждане поддържат добра връзка с колите на ток, като това се дължи на това, че властите залагат много на електрическата мобилност. Освен това, голяма част от китайското население живее в апартаменти в жилищни комплекси и трябва да разчита на обществена инфраструктура.
В Западна Европа и САЩ обаче нещата не стоят по този начин. В случая докладът разглежда данните от 4 европейски държави - Германия, Холандия, Норвегия и Великобритания. В Берлин и неговите околности, например, съотношението нарасна от 8 електромобила на обществена точка за зареждане през 2019 г до 20 през 2021 г.
Ако се гледат само станциите за бързо зареждане, то съотношението в Китай, например, е 16 коли на една станция. В Щатите нещата много по по-зле – 100 коли на точка за зареждане, което показва, че нещо не е както трябва.
Според анализа, за да може една станция да осигури възвращаемост на средствата, са нужни поне 8-10 сесии на ден. Точният брой зависи от цените, скоростта, инвестираната сума, държавната подкрепа и др. Проблемът е, че голямото натрупване на станциите отказва голяма част от шофьорите от преминаване на електромобили.
Все пак в доклада на BloombergNEF се посочва, че подобни цифри не са тревожни и нещата ще се променят към добро. А като пример се дава Норвегия, където на една точка за зареждане се падат 30 коли, но пък продажбите на електромобили летят нагоре.