IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Тествахме най-новата автомобилна марка в България

Тази кола е близък роднина на Volvo - и живо се интересува какво мислите за нея (ВИДЕО)

Това, което виждате, е най-демократичната кола в историята.

Идва от Китай, представя се за шведска и нови интересното име Lynk & Co 02. Това е и най-новото попълнение на българския автомобилен пазар.
  
       
Вижте ВИДЕО от теста ни на Lynk & Co 02:
 
   
           
Марката Lynk & Co бе създадена през 2016 в Гьотеборг като съвместен проект на Volvo и китайския му собственик Geely. И до днес дизайнът и инженерният център са в Швеция. Но в нашия днешен случай електрическото задвижване, батериите - а и самата кола - идват от Китай. Може и да не е първото име, което ви идва наум, щом се заговори за демокрация. Но фактът си остава: този електрически модел повече от всички други се вълнува от вашето мнение и от вашия глас.
  
       
Lynk & Co 02, тест драйв, Pontiac Aztec
За разлика от злополучния Pontiac Aztec (долу вляво), в Lynk & Co не са оставили дизайна в ръцете на широката публика
  
       
Естествено, и преди автомобилните компании са се опитвали да се допитват до публиката. Pontiac създаде прословутия Aztec - колата на Уолтър Уайт от Breaking Bad - изцяло на базата на предложения от клиенти. Което роди не само едно от най-грозните неща, виждани на пътя, но и се оказа достатъчно да заличи самата марка от лицето на земята.
  
        
Lynk & Co 02, тест драйв
  
                
В Lynk & Co обаче са подходили по-благоразумно и са оставили дизайна на професионалните дизайнери, а инженерните решения - на професионалните инженери. Резултът от това е кола, която може да ви се стори красива, а може и не, но при всички случаи изглежда хармонично, а и се отличава от тълпата.
  
      
Lynk & Co 02, тест драйв
  
          
Широката публика е имала думата само за начините на ползване на автомобила. В хода на разработването му, компанията е получила над 6000 предложения - и цели 4500 от тях са били сериозни, а не пиянски шегички или изрази, които биха засрамили и пернишки рапър.
  
   
Lynk & Co 02, тест драйв
  
        
Инструментът на демокрацията в този случай е едно парче текстилна връзка, сложено там, където сме свикнали да е ключът за запалването. Трябва да я издърпате, за да получите достъп до приложението на Lynk & Co, което служи за много неща. С него можете да споделяте автомобила, да го отдавате под наем, можете директно да се свържете със създателите му, за да им кажете какво не харесвате и какво бихте искали да имате допълнително. Малко като едновремешната книга за похвали и оплаквания.
  
    
Lynk & Co 02, тест драйв
  
         
Връзката с Volvo не е само на теория. Този електрически кросоувър е на практика най-близкият роднина на Volvo ЕX30: споделя една и съща платформа с него, както и със Smart #1 и Zeekr X, има същото задвижване и същата батерия. Но версията на Lynk & Co е доста по-практична, трябва да признаем.

Отвън колата изглежда компактна, но всъщност е дълга 4.46 метра, което е типичният размер за С-SUV, с два пръста повече от актуалния Nissan Qashqai. А междуосието е 2.75 метра - тоест тази кола има повече вътрешно пространство от X-Trail.
  
   
Lynk & Co 02, тест драйв
  
        
На задната седалка спокойно могат да седят и високи хора. Багажникът побира напълно достатъчните 410 литра, а под предния капак има допълнителни 15 литра - примерно за кабелите.

Батерията идва от китайски производител с абсолютно непроизносимо име (Quzhou-Jidian), има нетен капацитет 66 кВтч и е достатъчна за 445 км по WLTP цикъла. Съдейки по нашия тест, проведен при доста ниски температури - между 2 и 5 градуса - реалистичното постижение би било по-скоро 350-380 км. Което пак е доста добре, и всъщност е повече от реалния пробег на автомобили, които обещават по 600 км и отгоре по WLTP.
  
      
Lynk & Co 02, тест драйв
  
        
02 е с литиево-йонна батерия с никелово-кобалтово-манганов катод, и с постоянен магнит на електромотора - несъмнено предимство за китайските електромобили пред европейските, за които суровини като неодим са политически деликатни и твърде скъпи.

Архитектурата е само 400-волтова, но все пак колата може да се зарежда до 150 киловата и тогава половин час ви дава от 10 до 80% заряд.
  
   
Lynk & Co 02, тест драйв
  
         
Има две нива на оборудване, като куриозното е, че по-високото, което е натоварено с повече технологии и което има по-големите джанти - 20-цолови - има и по-големия обхват. Обяснението за това е, че по-високото ниво има термопомпа, която не е включена в базовото, и освен това има едни специални щори отпред, които подобряват аеродинамиката при нужда.
  
     
Lynk & Co 02, тест драйв
  
          
Електромоторът е монтиран на задната ос - тоест това 02 е със задно предаване - и развива цели 272 конски сили, при 343 нютонметра максимален въртящ момент. На човешки език това значи, че е пъргаво и изпреварва с абсурдна лекота.
   
 

Lynk & Co 02

272 к. с. максимална скорост

343 Нм максимален въртящ момент

5.5 секунди 0-100 км/ч

180 км/ч максимална скорост

За динамиката помага и фактът, че тази кола е удивително лека като за електромобил: 1820 кг в по-натоварената с оборудване версия. Не звучи кой знае колко впечатляващо, но всъщност актуалното дизелово BMW 5 Series е със 70 кг по-тежко.

Освен всичко друго Lynk & Co 02 е и доста по-бързо от споменатото дизелово BMW: 5.5 секунди от 0 до 100 км/ч.

Приликите обаче свършват дотам. Окачването е адекватно, с макферсони отпред и многозвенно отзад, но не е планирано за рали отсечки. Воланът също се усеща доста инертен, което е логично, защото той е свързан с колелата само чрез поток от електрони. Комбинацията от тези неща ви дава автомобил, който подчератно не се стреми да ви вдига адреналина.
  
     
Lynk & Co 02, тест драйв
  
         
Даже по завоите около езерото Бохинь в Словения тази кола е съвсем адекватна, в нито един момент не създава напрежение. Но и не се усеща като спортен автомобил, въпреки наличието на спортен режим.

Създателите й са мислели повече за удобството и за спокойствието на шофьора. Слава богу, тук си има нормални прибори пред очите на водача, вместо за всяко нещо да поглеждате встрани като при Volvo ЕХ30 или Тesla Model 3. По подобие на тях обаче няма стартов бутон - за да активирате двигателя, просто трябва да седнете на седалката и да включите предавка.
  
     
Lynk & Co 02, тест драйв
  
       
Седалките са удобни, независимо дали са с тапицерия от текстил, или от синтетична кожа. 15.4-инчовият централен дисплей на мултимедията има хубава графика и работи доста бързо благодарение на чипа Snapdragon 8155.

По-високото ниво на оборудване ви дава също аудио от Harman-Kardon, две безжични зарядни устройства, камери за 360-градусов обзор около автомобила и една вътре, с която да си правите селфита - ако случайно сте онзи уникален индивид, който обича да се показва в социалните мрежи, но си няма смартфон. Целият дигитален кокпит е дело на същата компания, която оборудва Volvo, Polestar и Lotus, а също и Маzda и Citroen.
  
   
Lynk & Co 02, тест драйв
  
          
За глезотиите обаче се плаща. Стартовото ниво Core струва около 73,000 лева в България - което е с цели 7 хилядарки по-малко от аналогичното Volvo ЕХ30. Но за по-високото ниво More ще ви поискат над 81,000 лева. Пак е относително по-изгодно от повечето други електрически предложения в сегмента. Но е соленичко за хора, които помнят как добре оборудван VW Golf се продаваше за 30 хиляди. Все пак да не се отплесваме - тази кола е насочена не към миналото, а към бъдещето. Ако китайското автомобилно нашествие идва с такива технологии, и с шведски стил в добавка, европейските компании има от какво да се притесняват.
  
    
Lynk & Co 02, тест драйв
  
       
Като говорихме за разликите с Volvo EX30, не споменахме най-важната. Volvo-то има една много весела върхова версия с два електромотора, която има ускорение от 0 до 100 км/ч като на Ferrari.

Тук такава версия няма. Но бихте могли да се оплачете - по начина, по който ви показахме. И от Lynk & Co биха могли да ви чуят. Какво по-хубаво от демокрацията в действие?
  
    
Още снимки от теста на Lynk & Co 02 вижте в ГАЛЕРИЯТА: