fallback

Зарядните станции изостават от електромобилите

Развитието на инфраструктурата все още е проблем, показва проучване

Продажбите на електромобили растат стабилно в голяма част от света. В същото време обаче инфраструктурата изостава в развитието си, показва проучване на BloombergNEF, което изнася красноречиви данни.

От края на 2020 г. до края на 2021 г. броят на електрическите превозни средства по пътищата за всяка точка на зареждане е нараснал от 7,4 на 9,2, което е доста сериозна разлика. Само през миналата година по света са продадени 6,6 млн изцяло електрически или plug-in хибридни автомобили, което е сериозно увеличение спрямо 2020 г., но в същото време броят на обществените зарядните станции си остана на същите стойности.

Нещата стават по-интересни, ако проблемът бъде разгледан по региони. В Китай, например, въпреки рекордните продажби, точките за зареждане поддържат добра връзка с колите на ток, като това се дължи на това, че властите залагат много на електрическата мобилност. Освен това, голяма част от китайското население живее в апартаменти в жилищни комплекси и трябва да разчита на обществена инфраструктура.

В Западна Европа и САЩ обаче нещата не стоят по този начин. В случая докладът разглежда данните от 4 европейски държави - Германия, Холандия, Норвегия и Великобритания. В Берлин и неговите околности, например, съотношението нарасна от 8 електромобила на обществена точка за зареждане през 2019 г до 20 през 2021 г.

Ако се гледат само станциите за бързо зареждане, то съотношението в Китай, например, е 16 коли на една станция. В Щатите нещата много по по-зле – 100 коли на точка за зареждане, което показва, че нещо не е както трябва.

Според анализа, за да може една станция да осигури възвращаемост на средствата, са нужни поне 8-10 сесии на ден. Точният брой зависи от цените, скоростта, инвестираната сума, държавната подкрепа и др. Проблемът е, че голямото натрупване на станциите отказва голяма част от шофьорите от преминаване на електромобили.

Все пак в доклада на BloombergNEF се посочва, че подобни цифри не са тревожни и нещата ще се променят към добро. А като пример се дава Норвегия, където на една точка за зареждане се падат 30 коли, но пък продажбите на електромобили летят нагоре.

fallback
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    Колкото и да обясняваш колко удобни и смислени били EV-тата, не можеш да промениш факта, че около нас е пълно само с ДВГ и то не само евтини, а и коли за по над 100 000лв, а EV се броят на пръсти. Това сигурно е, защото ти си най-умния.
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    Е щом времето ти е по-ценно от парите, вероятно караш нещо от рода на чисто нова S класа. Извинявай, ако те обиждам и караш нещо още по-скъпо. Тоест така или иначе няма да караш Тесла модел 3, а поне Lusid Air, който ще стигне и със 160км/ч без нужда от зареждане. Тесла модел S също, но тя ти е под достойнството! Чудя се само, защо когато бързаш не си ползваш частния самолет или хеликоптера, за да не губиш ценното си време? 5 мин. зареждане се губят с модел 3 за да караш с 160км/ч.
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    9-ти, проблем ми е, не пуша и кафе не пия и не си губя времето в инстаграм или ФБ. Отделно карам по граниченито и +20 (ако може), а не под него. И не на последно място, не обичам да спирам през 100км и да си губв времето в безсмилено чакане, при положение че мога и да не го правя
  • #8
    До долния ( преди 2 години )
    Баровците не карат nissan leaf който едва стига до Пловдив с един заряд. Дори по-евтината Тесла модел 3 след 20 км шофиране в София, при шофиране със 130 километра в час по магистралата стига до Слънчев бряг без нужда от зареждане с двайсетина километра остатъчен пробег. Освен това от София до морето има поне пет бързи зарядни станции, на които стотина километра пробег се зарежда за 5 минути. Зареждане за 10-15 минути докато поръчаш кафе и изпушиш една цигара проблем ли ти е?
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    ама верно ли и като тръгнат баровцшти от софето към морето някъде около пловдив ги чака друг автомобил със заредена батерия за да могат да стигнат до към ямбол и там скачат в трети за да стшгнат до лозинец не е лесно да си богат трябва много да мислиш как да си усложниш живота за да ни ти е лесно и да замениш двг с миксер
  • #6
    До долния ( преди 2 години )
    Ама ако знаеш колко си далече от истината. Богатите хора не живеят на осмия етаж в панелката и не паркират в градинката пред блока, за да чакат да зареждат на зарядни станции.Богатите хора си прибират автомобила в гаража и си го зареждат там. Зареждането на електромобил им отнема точно колкото на тебе ти отнема да си зареждаш телефона всеки ден. Стоиш ли до него да го съзерцаваш, докато се зарежда?
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    електромобилите са за богати хора които могат да си позволят да губят време във висене пред една колонка и да съзерцават света на бедните които се радват на живота докато не са си купили волво
  • #4
    Пазарна икономика ( преди 2 години )
    Пазарната икономика не търпи празни ниши. Зареждането на автомобили винаги е било добър бизнес, а от shell скоро обявиха, че печалбите от зарядните за електромобили са задминали печалбите от бензиноколонка, инвестицията била по-малка. Като отчетем и почти безплатната енергия, която може да се генерира от фотоволтаици върху самите зарядни станции, почти всяко паркомясто на открито ще бъде оборудвано с фотоволтаичен навес и ще продава ток с голяма надценка и съответно печалба.
  • #3
    BO ( преди 2 години )
    Да не би да ги строят с електрически машини всички станции,пътища и дори електромобилите? Хайде малко по-сериозно!
  • #2
    TSLA ( преди 2 години )
    - ама министърке, аз плащам данъци и искам да давам газ...- Добрее! Начи оттука газ през тунела и право при Жофроа от Алжир да си дърпате кoжичките
fallback
Последни