IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Танкът ARL 44 - големи надежди, които не се оправдаха

Тази бойна машина взаимства идеи от две епохи, но се оказа провал (ВИДЕО)

Още през 1938 г. във Франция започва работа по създаването на нов тежък танк, по-модерен от вече съществуващите френски бойни превозни средства. Скоро след това обаче, Франция е окупирана от нацистите, но дизайнерите тайно продължават да работят. И още след освобождението на Париж през 1944 г. е създаден първият образец на новия танк.


ARL44


Едно странно, но принудително решение

Френските дизайнери поемат по нестандартен път. През 1934 г. във Франция е приет на въоръжение тежкият танк Char B1 – дори тогава доста архаичен, но добре защитен. До 1938 г. B1 е още по-остарял. Инженерите решават да му вземат шасито и да му монтират нова кула и "пълнеж". От една страна, този подход може да изглежда малко странен: какъв е смисълът от изграждането на нова танк на базата на остарял, въпреки че има добра броня?

От друга страна е необходимо да се вземе предвид настоящата ситуация. Положението в Европа такава става все по-трудно. Французите нямат модерни танкове и няма откъде да вземат, а френските инженери не могат да размахат магическа пръчка и да пожелаят нов танк. А пък шасито B1 е доказано издръжливо и добре защитено. От тази гледна точка решението на французите изглежда съвсем логично. 


ARL44


Първите прототипи B1 са създадени през двадесетте години. И това се забелязва във външния вид на тези машини. По това време при проектирането на танкове инженерите разчитат на опита от Първата световна война. Дългите и обгръщащи корпуса вериги на B1 са проектирани с идеята да преодоляват окопи. Що се отнася до бронята, то при Char B1 ту е с дебелина 60 мм отпред и отстрани и 55 мм отзад. Но освен шасито, няма какво друго да се вземе от този танк: останалото очевидно трябва да се направи наново.

Какво става накрая?

До 1944 г. проектът се развива така, че бронята на основната част е увеличена, тъй като по това време 60 милиметра не са достатъчни за тежък танк. така дебелината става два пъти по-голяма - 120 мм. Масата на танка е 50 тона. Кулата е сменена с изцяло нова. Но дизайнът ѝ не е отлят, а заварен. Това не е най-доброто решение по отношение на здравина, а за да се монтира ново мощно оръдие, кулата трябва да бъде направена още по-голяма. А по онова време французите не могат да я направят излята по ред технически причини.


ARL44


Що се отнася до самото оръдие, то е 90 милиметрово DCA 45, което има висока начална скорост и добра бронепробиваемост. Осигурени са и няколко картечници. Инженерите инсталират бензинов двигател с мощност 600 конски сили. Или по-скоро се налага да го инсталират, защото не разполагат с по-мощен такъв. Това не е достатъчно за петдесеттонен танк и естествено ускорението му съвсем не е добро. Максималната скорост - също е ниска, само 37 км/ч.

Французите наричат новия танк ARL 44.

"Четиридесет и четворката" има силно "чело" и добро оръдие. Но с това заслугите свършват. Освен ниската производителност, танковете имат проблеми с шасито, спирачната система и трансмисията. Впоследствие тези „детски болести“ са частично елиминирани.


ARL44


Серийното производство на ARL44 започва през 1946 г. и завършва през 1949 г. Произведени са само 60 от тези танкове. Все пак този танк се оказа като цяло неуспешен. ARL 44 е на въоръжение във френската армия до 1953 г. Тогава американският M47 започва да пристига във Франция, а ARL 44 е пенсиониран. "Четиридесет и четворката" не взима участие във военните действия.

И все пак го направиха!

Въпреки архаичното шаси и недостатъците, ARL 44 се превръщат в много важни машини за Франция. Първо, опитът при създаването им е изключително полезен за инженерите. Второ, появата на Arl44 има голямо политическо значение. Като се имат предвид условията, в които са създадени тези машини, и състоянието на френската индустрия след Втората световна война, ARL 44 наистина може да се счита за голямо постижение. Е, и от гледна точка на любителите на технологиите, самият факт за съществуването на този танк, в който са се слели решения от две епохи, е интересен.


0 от 500
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    сепуко харакири ( преди 2 години )
    Кралският тигър,K
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    До 4,даже Германия и САЩ ги изключвам от страните,но израелската Меркава си е серьозен танк,както и руските такива,другото е шлака.
  • #3
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Qqq ( преди 2 години )
    Ами Меркавата, бе, #2?
  • #2
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Каквито им танковете, такива са и колите им на жабарите. Да си правят вината, сирената , кроасаните и франзелите и да не се занимават с неща, които не са за тях! Освен всичко ги няма вече французите, както едно време. Всичко е от Африка там в големите градове. Преди 20 г. бях за сефте в Париж. Преди 5 г. отново бях и ако не са типичните за града сгради щях да си помисля, че се намирам в Африка. Щом по центъра дори на Шанзелизе има дюнерджийници си правете извода!
  • #1
    4 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Французи и военна техника... Смях в залата ! Това не е като да правиш кроасани и франзели. Има няколко държави, които могат да правят добра военна техника и в частност танкове: Германия, Русия и САЩ. При азиатците, японските Тип 90 и новия Тип 10 на Митсубиши са много добри. Както и корейската Черна Пантера. Ама те азиатците са такива, че ако от първия път не им се получи, обикновено от втория ставам.