IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Украинската криза удря силно и автомобилната индустрия

Увеличение на цените на горивата и спиране на работа на заводи са само част от рисковете

Дори собствениците на автомобили, които най-малко се интересуват от геополитика, сега ще бъдат принудени да следят със загриженост кризата между Русия и Украйна. Защото ситуацията, която вече е драматична за хората, живеещи на границата между двете държави, може да има и огромни икономически последици на международно ниво.


криза


Събитията в Източен Донбас от известно време оказват натиск върху цените на бензина и дизела, но това не е единственото, заплашва джобовете на собствениците на автомобили. Или на тези, които искат да си купят нов. Кризата крие и други опасности за автомобилната индустрия като цяло.

Увеличение на цените на петрола

Ескалиращият конфликт между Москва и Киев е само последната глава от скока на цените на горивата, който започна преди няколко месеца. В някои държави цените на горивата на бензиностанции достигнаха 2 евро за литър, а украинската криза, която засяга ЕС и САЩ, също помага за това. Причината е, че Русия е един от най-големите световни износители, докато Европа е силно зависима от нейните суровини. Затова и санкциите срещу едната държава (Русия) и нейните ответни мерки няма как да не окажат влияние.

С високото си производство на нефт и газ (без аналог в света), Москва може да повлияе на цените по всяко време, като увеличи рисковете от икономическа война и енергийна криза с все по-високи цени. Дори и Кремъл да не стигне толкова далеч, е малко вероятно скоро да се върне нормалната ситуация, тъй като високите цени на суровия петрол трудно ще паднат.


криза


Казано по друг начин - бензинът и дизелът ще останат скъпи няколко месеца. Всъщност нещата може дори да се влошат, тъй като цените на петрола вече надхвърлят 100 долара за барел и ще скочат с още 10, ако има санкции срещу Русия. Поне такива са прогнозите на експертите.

Няма надежда, че ОПЕК (организацията на страните производителки на петрол) ще помогне, тъй като Ихсан Абдул Джабар - министърът на енергетиката на Ирак, публично обяви, че увеличение на производството, което да даде шанс на пазара да отдъхне, не е необходима.

Увеличени разходи за енергия и транспорт

Очакваното ускорение на цените на горивата (и енергията) означава, че всички ще трябва да се съобразяваме с все по-бързата инфлация. Енергийните и транспортните разходи се отразяват във всичко, което консумираме, което води до постепенно намаляване на покупателната способност. И това не е всичко, защото тази ситуация ще се отрази фатално и върху лихвените проценти, които стават все по-малко изгодни. Това са фактори, които засягат всички, без изключение.

Увеличение на суровините

Има и другата опасност свързана със суровините, която може да засегне особено автомобилния сектор. Русия е основен износител на стомана и алуминий, например, но също така и на никел, който представлява особен интерес за електрическите автомобили. Рискът е, че и тук по-нататъшното увеличение на суровините може да доведе до по-високи цени на автомобилите.


криза


Спиране на производство на автомобили

Нестабилната ситуация може да доведе до спиране на производството на автомобили, като това ще засегне основно Русия и нейният най-голям производител – АвтоВАЗ. Тази заплаха е свързана с налагането на евентуални финансови санкции, както и на забрана за внос на основни компоненти, без които производството е невъзможно, разкри главният изпълнителен директор на Renault Group - Лука де Мео.

Към момента в Renault изучават възможностите за алтернативни доставки за руските предприятия, които да бъдат използвани в случай на налагане на санкции от страна на европейските власти. Около 40% от оборудването за нови автомобили на АвтоВАЗп идва от чуждестранни компании и ако не бъде осигурено, заводите ще трябва да спрат работа. В подобна ситуация са и редица други производители от Европа, които имат собствени предприятия в Русия. Те също няма да могат да осигуряват доставки, ако ЕС наложи санкции на страната.

0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 5 rate down comment
    123 ( преди 2 години )
    до 2 продължение Заради това лизинговите компании намаляват драстично отпуснатите лизинги и от там се намалява осезаемо продажбата на нови коли. Световният елит обаче не иска да се раздухва, какви са ги натворили с пЛандемията и започват да играят сценки с чипове, конфликти и т.н., за да замажат положението. Освен всичко производителите имат нереализирани продажби, т.е. продадени, но неизплатени коли. Свързани са производителите и банките и си нямаш на идея, колко са зле в момента...
  • #5
    1 rate up comment 5 rate down comment
    123 ( преди 2 години )
    до 2 Ти по-далеч от носа си виждаш ли изобщо? Давам ти един *** пример (дали е по-*** от теб сам прецени) лизингова компания дава лизинг на 100 автомобил, но 80 от тях ги връщат клиентите заради кризата и фалитите. На лизинговата компания тежат 80 автомобила, които няма какво да ги прави. Трябва да ги продаде. криза е обаче и хората не купуват толкова. има обаче няколко %, които иска нови коли. При условие, че има толкова необслужени лизинги, кой ще им отпусне такъв според теб?
  • #4
    3 rate up comment 2 rate down comment
    до #2 ( преди 2 години )
    Трябва да си много скаран с мисленето, за да зададеш подобен въпрос. Ако не намираш никаква връзка между производители и банки, т.е. лизингови компании, които са подизпълнител на банките, то наистина с главата не си много в ред.
  • #3
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Прозиводители ги интересува, стоката им да се продава, а не да залежава. Първате криза 2008, показа, че те първи страдат, защото хората няма да си купят нова кола след 5г, а ще отложат. Сега, като поскъпнт суровините, прозиводсвените разходи и предвид че живота като цяло ще поскъпне, нормално да са притеснени. Хората прсото ще отложат новата кола. и така се тръгва по спиралата. Както казва 1-ви, ще се намали производството на коли и ще са по скъпи, благодарение на лицемерните политици
  • #2
    9 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Производителите какво ги бърка че някой е фалирал и не може да си плаща лизинга?! Това си е проблем на лизинговата фирма.
  • #1
    4 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Пълни глупости! Някой се чуди каква лъжа да измисли за автоиндустрията и да оправдае целенасоченото намалено производство на автомобили. То не бяха чипове, то какво ли не беше. Истината е една, че много бизнеси фалираха, много коли се оказаха на пазара за коли втора употреба върнати от лизинг. Тези коли трябва да бъдат препродадени по някакъв начин, защото тежат на банките и производителите. По този начин измислиха филма с чиповете да принудят хората да изкупят това, което в момента е на пазара.