Цената на никела достигна най-високото си ниво от повече от 11 години насам, като причината е нарастващото търсене, съчетано с недостиг на запаси. Но това не е всичко, защото се задава още една опасност, която може да се отрази на автомобилната индустрия.
Референтната цена на никела за тримесечието на Лондонската метална борса достигна 23 565 долара за тон, което е ръст от 1,8% спрямо предходното тримесечие. На Шанхайската фючърсна борса, където се търгуват цветни метали, най-търгуваните акции от никел достигнаха рекордно ниво от 176 280 юана или 27 796,52 долара за тон.
Тази тенденция става все по-осезателна на фона на случващото се на границата между Русия и Украйна. Търсенето на никел нараства, а запасите намаляват. Факт е, че този метал не се използва в батериите на електрическите превозни средства, а в производството на неръждаема стомана, но неговите свойства го правят незаменим и за електрическата мобилност.
„От една страна, увеличението на цените произтича от перспективата за непрекъснато нарастващо търсене на батерии, докато от друга страна има опасения относно предлагането, което може да бъде обект на допълнително свиване", обяснява ситуацията анализаторът Даниел Бриземан от Commerzbank.
В този контекст геополитическата криза е особено актуална. Запасите от никел, изчислени от Лондонската метална борса, наистина са най-ниските от 2019 г. Те възлизат на 94 830 тона в сравнение с 264 606 тона през април 2021 г. Сведенията от Шанхай представят подобна картина, като проблемите не свършат дотук. Според Goldman Sachs, дефицитът на никел е около 30 000 тона, което предвещава още по-големи трудности.
А те се усложняват и от случващото се на границата между Русия и Украйна. Напрежението там расте, а САЩ вече обещават сериозни санкции за Русия. И както предполага агенция Reuters, те ще засегнат именно никела, на който Русия е един от водещите производители и износители в света. Надеждата е, че положението няма да се влоши и ескалиращото напрежение скоро ще спадне. Засега обаче ситуацията не обещава нищо добро.