С увеличаването на производството на електромобили цената им ще тръгне надолу заради икономии от мащаба: вече десетилетие производителите повтарят тази мантра, за да успокоят обикновените потребители, че преходът към електрическо задвижване няма да значи непременно, че вече не могат да си позволят нова кола.
Електромобил на Ora, дъщерна марка на китайската Great Wall
Но ако се съди по данни на Mining.com, с увеличаването на производството расте и търсенето на суровините за електромобилите - и то от такъв мащаб, че напълно зачерква всякакви реализирани икономии. Специализираният сайт съставя своя EV Metal Index, който следи цените на основните метали, използвани при производството на батерии, електромотори и други компоненти за електромобилите. През юли тази година индексът е реализирал поскъпване с цели 167% спрямо същия период на 2020. Продажбите на тези метали за седемте месеца достигат 3.21 милиарда долара - или повече, отколкото са били през целите 2017 и 2018 година, взети заедно.
В същото време се увеличават и използваните количества в отделните електромобили. По изчисления на Adamas средно влаганият литий в електрическа кола е бил 13.1 кг пред година, но вече 16 кг през 2021. Цената на лития се е покачила със 162% за година и вече надхвърля 21 000 долара за тон по данни на Benchmark Mineral Intelligence.
Употребата на никел е пораснала с 3% средно на електромобил, докато тази на кобалт е намаляла с 5%, защото много производители се стремят да минат без този метал, залагайки на технологии като литиево-железно-фосфатните батерии.
Цените обаче не спират да растат: при никеловия сулфат те вече надхвърлят 21 000 долара на тон, а кобалтът се доближава до 60 000 долара за тон - почти двойно в сравнение с юли 2020 година. Над два пъти е пораснало и количеството на иползвания графит в електромобилите. При него обаче цените са стабилни около 720 долара за тон.