IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Не чакайте скоро евтини електромобили: 167% поскъпване на суровините

Цените на лития, никела и кобалта напълно неутрализират икономиите от по-масовото производство

С увеличаването на производството на електромобили цената им ще тръгне надолу заради икономии от мащаба: вече десетилетие производителите повтарят тази мантра, за да успокоят обикновените потребители, че преходът към електрическо задвижване няма да значи непременно, че вече не могат да си позволят нова кола.
  
  
електромобили, Great Wall
Електромобил на Ora, дъщерна марка на китайската Great Wall
  
  
Но ако се съди по данни на Mining.com, с увеличаването на производството расте и търсенето на суровините за електромобилите - и то от такъв мащаб, че напълно зачерква всякакви реализирани икономии. Специализираният сайт съставя своя EV Metal Index, който следи цените на основните метали, използвани при производството на батерии, електромотори и други компоненти за електромобилите. През юли тази година индексът е реализирал поскъпване с цели 167% спрямо същия период на 2020. Продажбите на тези метали за седемте месеца достигат 3.21 милиарда долара - или повече, отколкото са били през целите 2017 и 2018 година, взети заедно.

В същото време се увеличават и използваните количества в отделните електромобили. По изчисления на Adamas средно влаганият литий в електрическа кола е бил 13.1 кг пред година, но вече 16 кг през 2021. Цената на лития се е покачила със 162% за година и вече надхвърля 21 000 долара за тон по данни на Benchmark Mineral Intelligence.
 
  
EV metal index
   
    
Употребата на никел е пораснала с 3% средно на електромобил, докато тази на кобалт е намаляла с 5%, защото много производители се стремят да минат без този метал, залагайки на технологии като литиево-железно-фосфатните батерии.

Цените обаче не спират да растат: при никеловия сулфат те вече надхвърлят 21 000 долара на тон, а кобалтът се доближава до 60 000 долара за тон - почти двойно в сравнение с юли 2020 година. Над два пъти е пораснало и количеството на иползвания графит в електромобилите. При него обаче цените са стабилни около 720 долара за тон.

0 от 500
  • #19
    1 rate up comment 2 rate down comment
    TSLA ( преди 2 години )
    #17 Само стотинкаджиите гонят евтиното. Като влезеш в Шоурума на пОрше, пазариш ли се? Който му е скъпо - перона.
  • #18
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    А то щото ДВГ автомобилите хич не поскъпват!
  • #17
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    шминтирит, не говори на австралопитеци, щото ти самият не схващах елементарни неща, знаеш поговорката за хърбел и щърбел, нали?
  • #16
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    го ве дата сте си 150 години назад, залагайте пари де, а да видим, "прогнози" правили, мамини сладки
  • #15
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Къде са сега, зелените фанатици, които се кълняха, как ел. коли ще са 2 за лев, и тока е "безпари" и до Слънчака за 3лв? Аз преди време го писах - ел. коли няма да станат по евтини, тока няма да е тези цени, но цъкахте - тогава. 16 - силно се надявам точно това да стане - да разкарат "псевдо" зелените, защото заради тях, колко глупости натвориха последните години.. И е тотално грешно мислене - кола за градко, кола за извън. Какво правим като ида в на почивка в някой далечен град?
  • #14
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ще видим сега каква коалиция ще спретнат в Германия. Зелените може и да са аут от управлението. И може нещата малко да се нормализират. По принцип няма връщане назад. Електирческите коли са хубаво нещо, но не във вида и на цените в момента. Ако човек кара основно градско, една Дачия Спринг ще му върши идеална работа, дори и да я зарежда на платени станции. *** е, че в Румъния такава кола със субсидията излиза под 15 хил. лв., а при нас ще си е категорично 33 хил.
  • #13
    5 rate up comment 3 rate down comment
    112 ( преди 2 години )
    То е ясно че няма да чакаме поносима цена затова ще си караме ДВГ-то още няколко години. Пък нека да си мърморят останалите, ще си го преместя.
  • #12
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    пишете коментари петък, събота и неделя, еми, достойно сте за съжаление, а колкото до прогнозите ви- само говорите дивотиии, иначе ги залагайте по фондовите борси и да ви видим
  • #11
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Сметката ми за тока през август е двойна в сравнение с август 2020г. Тука чета че и материалите за батериите скачат двойно-тройно. Ел. колата ще си остане скъпа и тепърва ще поскъпва, гледам и тока се е насочил в същата посока. Явно в бъдещето придвижването с личен автомобил ще е прескъпо удоволствие. По лошото е че всички си мълчат, сякаш им харесва да плащат скъп ток, а покрай него естествено всичко останало поскъпва, хляб, месо, мляко....
  • #10
    4 rate up comment 7 rate down comment
    Императорът ( преди 2 години )
    От две години прогнозирам това и разбира се, отново съм прав.