Повечето хора смятат, че най-важният елемент в батериите за електромобили е литият. Но, както отбеляза босът на Tesla Илън Мъск, в литиево-йонните батерии процентът на лития е около 2%. Както обясни той на събранието на акционерите в Tesla през 2016 година, основният елемент в споменатите вече батерии е никелът. Мъск е убеден, че никелът е новото злато и побърза да се обърне към добивните компании.
„Искам отново да наблегна на това и да ме чуят добивните компании, добивайте повече никел – заяви Мъск в последния конферентен разговор за тримесечните резултати на Tesla. – Където и да не намирате в света, добивайте повече никел, правете го ефективен и опазващ природата начин. Tesla ще ви предложи гигантски дългосрочен договор, стига добивът ви е ефективен и да опазва природата.”
В действителност обаче добивът на никел се сблъсква с редица трудности, а важността му се определя и от факта, че при създаването на всяка една бройка Tesla Model 3 се използват около 30 килограма никел.
„Никелът е може би най-важният метал при производството на батериите – обясни Майкъл Бек, управляващ директор на Regent Advisors пред Kitco News. – Той отговаря за съхранението на енергията, а химичните процеси в батериите са така оптимизирани, че да може да се използва колкото се може повече никел. Колкото повече никел има в една батерия, толкова по-голяма е нейната енергийна плътност.
„Цените на никела се сринаха през 2007 година и досега има много малко инвестиции в развитието на нови находища, не се инвестира и в нова добивна техника, а ръстът в търсенето на този метал тепърва предстои.”
Бек обясни, че за разработването на едно сериозно никелово находище са необходими между 7 и 10 години, което означава, че на практика трябва да очакваме недостиг на тази метал на световните пазари за едно цяло десетилетие. А освен това се очаква, че запасите от вече добит никел ще свършат в рамките на следващите 18 месеца.
Мъск неслучайно акцентира върху начина, по който Tesla държи да се добива никелът, тъй като вече видяхме, че с натиск от страна на индустрията добивът на кобалт беше вкаран в подобен устойчив и опазващ природата модел. А анализаторите вече посочиха, че „Норилск”, един от големите играчи на пазара на никел, най-вероятно няма да се класира за споменатите от Мъск договори, основно заради разливите на петрол, дело на компанията в руския арктически район.
Първи на призива на Мъск реагираха от канадската компания Giga Metals, като заявиха, че развиват находище в Британска Колумбия и добивите ще са с методи, опазващи природата. Другата добра новина за канадците е, че там има и много кобалт. В Канада има много мини за никел, но Giga Metals обявиха, че новата им мина в Британска Колумбия ще е „въглеродно неутрална”. А главният изпълнителен директор на компанията Марк Джарвис прогнозира, че компаниите, добиващи никел в Канада и Австралия са тези, които реално могат да отговорят на изискванията на Мъск.
Но очертаващия се недостиг на ценния метал в световен мащаб означава, че поевтиняването на електромобилите и батериите за тях най-вероятно отново ще се отложи.
Снимка: Evworld