IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Украинската криза удря силно и автомобилната индустрия

Увеличение на цените на горивата и спиране на работа на заводи са само част от рисковете

Дори собствениците на автомобили, които най-малко се интересуват от геополитика, сега ще бъдат принудени да следят със загриженост кризата между Русия и Украйна. Защото ситуацията, която вече е драматична за хората, живеещи на границата между двете държави, може да има и огромни икономически последици на международно ниво.


криза


Събитията в Източен Донбас от известно време оказват натиск върху цените на бензина и дизела, но това не е единственото, заплашва джобовете на собствениците на автомобили. Или на тези, които искат да си купят нов. Кризата крие и други опасности за автомобилната индустрия като цяло.

Увеличение на цените на петрола

Ескалиращият конфликт между Москва и Киев е само последната глава от скока на цените на горивата, който започна преди няколко месеца. В някои държави цените на горивата на бензиностанции достигнаха 2 евро за литър, а украинската криза, която засяга ЕС и САЩ, също помага за това. Причината е, че Русия е един от най-големите световни износители, докато Европа е силно зависима от нейните суровини. Затова и санкциите срещу едната държава (Русия) и нейните ответни мерки няма как да не окажат влияние.

С високото си производство на нефт и газ (без аналог в света), Москва може да повлияе на цените по всяко време, като увеличи рисковете от икономическа война и енергийна криза с все по-високи цени. Дори и Кремъл да не стигне толкова далеч, е малко вероятно скоро да се върне нормалната ситуация, тъй като високите цени на суровия петрол трудно ще паднат.


криза


Казано по друг начин - бензинът и дизелът ще останат скъпи няколко месеца. Всъщност нещата може дори да се влошат, тъй като цените на петрола вече надхвърлят 100 долара за барел и ще скочат с още 10, ако има санкции срещу Русия. Поне такива са прогнозите на експертите.

Няма надежда, че ОПЕК (организацията на страните производителки на петрол) ще помогне, тъй като Ихсан Абдул Джабар - министърът на енергетиката на Ирак, публично обяви, че увеличение на производството, което да даде шанс на пазара да отдъхне, не е необходима.

Увеличени разходи за енергия и транспорт

Очакваното ускорение на цените на горивата (и енергията) означава, че всички ще трябва да се съобразяваме с все по-бързата инфлация. Енергийните и транспортните разходи се отразяват във всичко, което консумираме, което води до постепенно намаляване на покупателната способност. И това не е всичко, защото тази ситуация ще се отрази фатално и върху лихвените проценти, които стават все по-малко изгодни. Това са фактори, които засягат всички, без изключение.

Увеличение на суровините

Има и другата опасност свързана със суровините, която може да засегне особено автомобилния сектор. Русия е основен износител на стомана и алуминий, например, но също така и на никел, който представлява особен интерес за електрическите автомобили. Рискът е, че и тук по-нататъшното увеличение на суровините може да доведе до по-високи цени на автомобилите.


криза


Спиране на производство на автомобили

Нестабилната ситуация може да доведе до спиране на производството на автомобили, като това ще засегне основно Русия и нейният най-голям производител – АвтоВАЗ. Тази заплаха е свързана с налагането на евентуални финансови санкции, както и на забрана за внос на основни компоненти, без които производството е невъзможно, разкри главният изпълнителен директор на Renault Group - Лука де Мео.

Към момента в Renault изучават възможностите за алтернативни доставки за руските предприятия, които да бъдат използвани в случай на налагане на санкции от страна на европейските власти. Около 40% от оборудването за нови автомобили на АвтоВАЗп идва от чуждестранни компании и ако не бъде осигурено, заводите ще трябва да спрат работа. В подобна ситуация са и редица други производители от Европа, които имат собствени предприятия в Русия. Те също няма да могат да осигуряват доставки, ако ЕС наложи санкции на страната.

0 от 500
  • #16
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ей големи разбирачи бе. И къде са тия които не могат да си плащат вноските и връщат коли? Аз работя в бранша и виждам точно обратното - нервни клиенти които си чакат непроизведените коли и искат неустойки за забравените доставки. Освен това производители заплашват да лишат от лиценз дилъри които спекулативно вдигат цените. Та тия глупости дето ги ръсите са точно от диванни философи без грам понятие.
  • #15
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Нулева консумация ли? И какво ще ядете и пиете? На село поне един парник си направете!
  • #14
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ковид кризата и сега украинската криза не удрят автомобилопроизводителите. Напротив - те печелят все повече, защото се създава изкуствен дефицит и продават на по-високи цени. Ударени са потребителите, защото купуват на по-висока цени нови и стари коли. Тези кризи са създадени умишлено за стимулиране на икономиката чрез създаване на изкуствен дефицит на стоки, а търсенето им се поддържа високо чрез печатане на пари и евтино кредитиране - перфектна рецепта за стимулиране на икономиката.
  • #13
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ковид кризата и сега украинската криза не удрят автомобилопроизводителите. Напротив - те печелят все повече, защото се създава изкуствен дефицит и продават на по-високи цени. Ударени са потребителите, защото купуват на по-висока цени нови и стари коли. Тези кризи са създадени умишлено за стимулиране на икономиката чрез създаване на изкуствен дефицит на стоки, а търсенето им се поддържа високо чрез печатане на пари и евтино кредитиране - перфектна рецепта за стимулиране на икономиката.
  • #12
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Като спрат хорята да купуват каквото и да било, не само коли и ще има един студен душ и автоматично ще се регулират.
  • #11
    4 rate up comment 0 rate down comment
    до #8 ( преди 2 години )
    Можеш ли да ми обясниш как се продава нещо, което не е твое, а на банката и големия талон е в банката докато не погасиш последната вноска? Тук наистина има хора, които са много, ама много зле. Другите ти въпроси са дори още по-глупави от този и изобщо няма нужда да им се обръща внимание.
  • #10
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    С нулеви познания по финанси е логично защо сте толкова бедни.
  • #9
    7 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ами като цяло авто ВАЗ не ги мислете,те могат да си оборудват колите и за техния пазар без тези западни фирми,но виж западните фирми,които произвеждат за тях отиват на бунището.Санкцийте бият най-много по западналяците,руснаците ще се оправят но ние да му мислим.
  • #8
    8 rate up comment 2 rate down comment
    до 123 ( преди 2 години )
    значи Тойота намалява производството, щото Интрерлийз има необслужвани лизинги? Така ли да разбирам? Банките намаляват ли кредитирането, за да не може да се плаща в брой? Колко са просрочените вноски, за да се върне колата и вскички върнати коли ли са с просочени лизингови вноски. Човек който е закъсал, би ли пробвал да продаде колата и да погаси дълга си? Мисля, че от повече въпроси няма нужда.
  • #7
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Брутална липса на обща култура. Но обясненията няма да му помогнат.