Под диктовката на политиците, Европа се подготвя да се раздели с двигателя с вътрешно горене. Дали това ще стане през 2030, или дори по-рано, още не е ясно - чиновниците от Брюксел за пореден път отложиха публикуването на окончателното предложение за бъдещия стандарт Евро 7, който трябва да влезе в сила от 2025. Но и без него е ясно, че континентът ще трябва да премине към електрическо задвижване. За момента начинът това да стане е чрез щедри субсидии с пари на данъкоплатците. От 27 държави в ЕС в момента 17 предлагат преки финансови стимули за покупка на електрическа кола, а девет други, включително България, предвиждат някаква форма на данъчни отстъпки. Нека видим къде как стоят нещата, въз основа на актуално проучване на браншовата организация на производителите АСЕА.
Субсидиите: къде по колко дават? (ГАЛЕРИЯ):
Данъци: Няма отстъпка от ДДС и регистрационни такси. Електромобилите са освободени от местен данък за първите пет години след регистрацията си, след това плащат 25% от ставката.
Преки субсидии: Италия въведе системата бонус-малус: при регистрация на автомобил с емисии под 20 г/км собственикът получава до 6000 евро, а при регистрация на кола с емисии над 290 грама той плаща 2500 евро допълнително.
Има и допълнителни стимули за покупка на електромобил, които могат да достигнат 2000 евро.
Отделно домакинства с ниски доходи (под 30 000 евро годишно) могат да получат от държавата до 40% от сумата за покупка на електромобил, стига той да е с цена под 30 000 евро и с мощност под 150 киловата.