Всички причини са свързани със скъсване на ангренажен ремък. И това може да се случи дори на нова автомобил. Приблизително половината от съвременните двигатели използват зъбчат ремък, подсилен с гума, за задвижване на разпределителните валове. Той е компактен, тих и не се разтяга с течение на времето като веригата.
Има обаче едно „но“ - ремъкът се къса много по-лесно. И най-често това се случва поради неправилна експлоатация или на пестене от резервни части. Какво се случва, когато се счупи? Разпределителните валове спират да се въртят и замръзват в положение, при което са отворени няколко клапана. Коляновият вал продължава да се върти по инерция. Буталата, задвижвани от коляновия вал, удрят клапаните.
В най-добрия случай собственикът го чака ремонта на главата на цилиндъра. В най-лошия случай, ако буталата са повредени или свързващите пръти са огънати, двигателят се ремонтира. Последствията са особено тежки за дизеловите двигатели.
Как шофьорът разбира, че ангренажният ремък се е скъсал? Моторът спря рязко. Опитите за стартиране ще накарат буталото да причини повече щети на клапана. Ако ремъкът се скъса, водачът може да усети лекотата на въртене на коляновия вал със стартера. Двигателят може да работи с метален звук, като причината е липсата на компресия в цилиндрите.
6 причини за късане на ангренажен ремък (ГАЛЕРИЯ):
Ако се скъса заради блокирали ролки, ремъкът се разпада на парчета, които се увиват около шайбата на коляновия вал. Слабият пластмасов корпус не е пречка за високоякостните найлонови нишки, те лесно попадат между зъбното колело и зъбния ремък. В този случай скъсването на ремъка е гарантирано. Затова и при смяна ремъка, не пестете от подмяна и на ролките. А чуете ли свистене, изобщо не бавете ремонта.
Помпата за охлаждаща течност също трябва да смени заедно с ремъка, ако неговият ресулка е 120 000 – 180 000 км. Както и всеки друг път, ако подмяната е по-честа. Не забравяйте да проверите уплътненията на помпата за течове. Откриете ли такива – сменяйте веднага.