Показателите, за които ще стане дума, може и да ви прозвучат комично от днешна гледна точка. Но някога, в затворения свят на бившия Източен лагер, автомобилите на ВАЗ бяха еталон за динамика. Стандартната "жигула" (ВАЗ-2101) развиваше максимална скорост от 142 километра, и правеше 0-100 км/ч за 20 секунди.
Френската Lada-2015 Proto Coluche по трасето на митичното рали Париж - Дакар
По-късно от завода в Толиати се появиха "шестицата" и "седмицата", които вдигаха над 150 км/ч, и ускоряваха от място до 100 км/ч за 16 секунди. Днес това е трогателно бавно - дори скромната Dacia Sandero с трицилиндров турбомотор прави 0-100 км/ч за 11.7 секунди, и развива до 178 км/ч. Но за онази епоха си беше впечатляващо постижение. Тук обаче ще стане дума за някои по-екзотични автомобили ВАЗ - произвеждани в малки серии или впоследствие доработени, които бяха наистина бързи и по стандартите отвъд Желязната завеса. Изданието ZR ни припомня десет от най-любопитните сред тях.
10-те най-бързи Жигули в историята (ГАЛЕРИЯ):
Най-бързата "социалистическа" Лада е всъщност комбинация от усилията на литовци и чехи. В Меtalex вземат доработена във Вилнюс машина, подменят още доста компоненти и така се получава Lada VFTS MTX 5–04. Тук вече 1.6-литровият мотор развива смайващите за онова време 170 конски сили при 7800 об/мин, а максималната скорост надхвърля 200 км/ч! Окачването и спирачната система са основно преработени, използвани са и компоненти от спортната Skoda 130 RS.