Показателите, за които ще стане дума, може и да ви прозвучат комично от днешна гледна точка. Но някога, в затворения свят на бившия Източен лагер, автомобилите на ВАЗ бяха еталон за динамика. Стандартната "жигула" (ВАЗ-2101) развиваше максимална скорост от 142 километра, и правеше 0-100 км/ч за 20 секунди.
Френската Lada-2015 Proto Coluche по трасето на митичното рали Париж - Дакар
По-късно от завода в Толиати се появиха "шестицата" и "седмицата", които вдигаха над 150 км/ч, и ускоряваха от място до 100 км/ч за 16 секунди. Днес това е трогателно бавно - дори скромната Dacia Sandero с трицилиндров турбомотор прави 0-100 км/ч за 11.7 секунди, и развива до 178 км/ч. Но за онази епоха си беше впечатляващо постижение. Тук обаче ще стане дума за някои по-екзотични автомобили ВАЗ - произвеждани в малки серии или впоследствие доработени, които бяха наистина бързи и по стандартите отвъд Желязната завеса. Изданието ZR ни припомня десет от най-любопитните сред тях.
10-те най-бързи Жигули в историята (ГАЛЕРИЯ):
Най-бързата "жигула" в историята обаче все пак е рожба на капитализма. През 80-те френската компания Poch доработва "Нива" и "Самара" за участие в големи офроуд състезания, включително и Париж-Дакар, където една от нейните машини влиза в тройката. Освен това обаче Poch преработва и една 2105 (2105 Proto Coluche), която участва в Дакар между 1983 и 1987. Разбира се, между тази машина и съветския оригинал няма много прилики - двигателят е 2.7-литров V6, съвместна разработка на Renault, Volvo и Peugeot, с около 300 коня максимална мощност. Автомобилът е със система за задвижване на четирите колела, взета от "Нива".