Показателите, за които ще стане дума, може и да ви прозвучат комично от днешна гледна точка. Но някога, в затворения свят на бившия Източен лагер, автомобилите на ВАЗ бяха еталон за динамика. Стандартната "жигула" (ВАЗ-2101) развиваше максимална скорост от 142 километра, и правеше 0-100 км/ч за 20 секунди.
Френската Lada-2015 Proto Coluche по трасето на митичното рали Париж - Дакар
По-късно от завода в Толиати се появиха "шестицата" и "седмицата", които вдигаха над 150 км/ч, и ускоряваха от място до 100 км/ч за 16 секунди. Днес това е трогателно бавно - дори скромната Dacia Sandero с трицилиндров турбомотор прави 0-100 км/ч за 11.7 секунди, и развива до 178 км/ч. Но за онази епоха си беше впечатляващо постижение. Тук обаче ще стане дума за някои по-екзотични автомобили ВАЗ - произвеждани в малки серии или впоследствие доработени, които бяха наистина бързи и по стандартите отвъд Желязната завеса. Изданието ZR ни припомня десет от най-любопитните сред тях.
10-те най-бързи Жигули в историята (ГАЛЕРИЯ):
Още по-бързи "жигули" се правят в друга от бившите прибалтийски републики - Литва. Във Вилнюс е базирана т. нар. Вилнюска фабрика за транспортни средства (VFTS), в която поделението за спортни модели се ръководи от самия Стасис Брундза, най-именития рали състезател в Съветския съюз. Първият проект под негови насоки е преработването на ВАЗ-21011 в рали автомобил с 1.6-литров двигател и два карбуратора Weber. Машината развива 140 коня при 7000 оборота в минута, а олекотената й версия развива 180 км/ч.