fallback

Мрежата в Европа ще има проблеми със 130 млн електромобила

Прогнозата е, че толкова коли на ток ще се движат през 2035 година

Консултантската компания Ernst & Young и Европейската асоциация на електроенергийната индустрия Eurelectric публикуваха проучване за развитието на пазара на електрически превозни средства и свързаната с тях инфраструктура. В него се предполага, че предполага, че броят на електрическите превозни средства ще се увеличи от сегашните 3 милиона на 130 милиона през следващите 13 години.

Това ще доведе до увеличение на търсенето на електроенергия. Пиковото натоварване на мрежата ще се увеличи до 90% и следователно преходът към електрическа мобилност ще бъде придружен от чести пренапрежения, загуби на електроенергия и покачване на цените на енергията. За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни системи за зареждане, както и да се принудят собствениците на автомобили да променят подхода към използването на инфраструктурата за зареждане.

В доклада се посочва, че ако се запази сегашният темп на растеж на продажбите, до 2030 г. броят на електрическите превозни средства ще нарасне до 65 млн, а до 2035 г. - до 130 млн. Всички тези машини ще трябва да бъдат заредени някъде и авторите на доклада, използвайки софтуер за изкуствен интелект, изчислиха колко терминала ще са необходими за това.

Според Европейската обсерватория за алтернативни горива сега в Европа има около 374 000 зарядни станции. В същото време само 12% от тях са класифицирани като „високоскоростни“ (мощност 22 кВт и повече). За обслужването на бъдещите електрически превозни средства обаче ще са необходими много повече, а именно 34 млн до 2030 г. и 65 милиона до 2035 г., като повечето от тях (56 млн) ще бъдат инсталирани в жилищни сгради. Само за разгръщането на такава инфраструктура ще са необходими 115 милиарда евро.

В същото време всяка държава стимулира търсенето на електрически превозни средства по различен начин. Например в Норвегия купувачите на автомобили с нулеви емисии не плащат ДДС (важи до края на 2022 г.). За тях ставката на транспортния данък е 75-90% по-ниска. Сред бонусите има и отстъпки за паркиране и възможност за шофиране в обособени ленти за градския транспорт. Всяка страна стимулира търсенето на електрически превозни средства по различен начин.

Анализатори на Ernst & Young изчисляват още, че до 2035 г. 85% от сесиите за зареждане ще бъдат осъществени в домашни мрежи. Други 6% ще стават на работа, 5% на обществени места като молове и паркинги и 4% на магистрали. Това ще доведе до увеличаване на търсенето на електроенергия. Очаква се всяка година тази цифра да нараства с 1,8% и до 2030 г. да достигне 3530 тераватчаса. Проблеми ще възникнат, когато пиковите периоди на зареждане за електрически превозни средства започнат да съвпадат с пиковете в общото натоварване.

Анализ на шестте най-често срещани случая на използване на зарядните устройства показа, че пиковото натоварване ще се увеличи с до 90%, а коефициентът на натоварване на трансформатора - 80% За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни електрически мрежи. И собствениците на автомобили ще трябва да променят подхода си към взаимодействието с инфраструктурата за зареждане. Например, те ще трябва да зареждат колите през нощта или извън пиковите часове.

Като цяло, авторите на доклада са уверени, че мрежата ще може да поддържа повече от 100 млн електрически превозни средства, но неконтролираното зареждане ще доведе до чести токови удари, загуби на електроенергия и покачване на цените на енергията.

Между другото, в доклада има още няколко интересни точки. Например се дава индикация за „достатъчен“ резерв на мощност на бюджетни електрически превозни средства - около 200 км. Освен това документът предоставя списък на страните с повече и по-малко терминали за зареждане. Той показва, че в Холандия има 93 100, докато в Кипър са само 72.

Снимка: Eurelectric

fallback
  • #52
    До по-долния ( преди 2 години )
    Приятелю, не стига че Германия е нетен износител, което ще рече, че говорим за колко повече е изнесла отколкото е внесла, но и за тази година, която засега включва само един месец и една седмица зима, над 50% от енергията е от възобновяеми източници. Няма нужда да казваш че има и производство от въглища. Разбира се че има и ще има до 2040 година, но делът на въглищата ще намалява с всяка година и ще се ползват само при нужда, а не като основен източник в България.
  • #51
    Джоди ( преди 2 години )
    Ще счупя ръцете на мишката която ще ми попречи да си зареждам на нощна тарифа моят си електромобил в моят си дом!
  • #50
    Аз ( преди 2 години )
    Интересни изчисления. Много са се мъчили - 130млн. коли 65млн. зарядни.. Всяко с по 2 кабела явно и всички едновременно нон-стоп зареждат на 150kw. Не си спомням да съм чел, че някой в Норвегия е умрял от студ, понеже нямало ток.
  • #49
    анонимен ( преди 2 години )
    Петролната мафия единствена има проблем със зареждането. Жалка са им опитите за дезинформация.
  • #48
    анонимен ( преди 2 години )
    Тук много хора са си имали вземане даване с енергото колкото да си платят тока. България е изостанала страна. Тук да си прекараш мощна трифазна партида за къщата е непосилно за психиката приключение. Едно време са имали ток колкото за осветление. По едни тънки жички 1 кв.мм омотани в прежда. Може и да сте ги виждали по селските къщи. Сега положението е същото. Пак трябват 10 пъти по-дебели жици
  • #47
    анонимен ( преди 2 години )
    48 - Германия.. изнася друг път, като в момента не и достига, затова горят въглища като невидели. ПРЕПРОДАВАТ. И хич не им дреме за екология или прочие.. но крайния потребите бива одран
  • #46
    анонимен ( преди 2 години )
    Няма да има никакви електрически коли. Света се връща към бензина и дизела.
  • #45
    анонимен ( преди 2 години )
    Е как тогава плашат гаргите, че за 2030 година при 130 милиона електромобила Ще са необходими допълнителни 3530 тераватчаса енергия, която нямало откъде да дойде?Елементарна сметка показва че ще са необходими 350 тераватчаса и някой е сложил една нула в повече. Само Германия всяка година изнася повече от 350 тераватчаса електрическа енергия.
  • #44
    анонимен ( преди 2 години )
    Пак фалшиви новини от петролното лоби. Средният годишен пробег в Европа е 13 хиляди километра. Батерията на Тесла модел 3 е 80 киловатчаса и с тях могат да се минат 500 км. Нека обаче ги сметнем 400 км за да компенсираме магистралното каране и шофиране в зимни условия и загубите при зареждане. Това прави 33 зареждания за годината или 2,6 мегаватчаса годишно.Тоест един милион автомобила се нуждаят от 2,6 тераватчаса годишно.
  • #43
    анонимен ( преди 2 години )
    След като енергото може да осигури на всяко жилище в България през деня по 2 киловата за готварски котлон не разбирам защо да не може същите тези 2 киловата да се ползват от 23:00 до 06:00 / 7 часа / за зареждане на автомобила. 14 киловата ежедневно означават минимум 60 км дори и в люта зима. 365*60 = 22 000 км годишно. Средния потребител кара под 15 000 км.
fallback
Последни