fallback

Мрежата в Европа ще има проблеми със 130 млн електромобила

Прогнозата е, че толкова коли на ток ще се движат през 2035 година

Консултантската компания Ernst & Young и Европейската асоциация на електроенергийната индустрия Eurelectric публикуваха проучване за развитието на пазара на електрически превозни средства и свързаната с тях инфраструктура. В него се предполага, че предполага, че броят на електрическите превозни средства ще се увеличи от сегашните 3 милиона на 130 милиона през следващите 13 години.

Това ще доведе до увеличение на търсенето на електроенергия. Пиковото натоварване на мрежата ще се увеличи до 90% и следователно преходът към електрическа мобилност ще бъде придружен от чести пренапрежения, загуби на електроенергия и покачване на цените на енергията. За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни системи за зареждане, както и да се принудят собствениците на автомобили да променят подхода към използването на инфраструктурата за зареждане.

В доклада се посочва, че ако се запази сегашният темп на растеж на продажбите, до 2030 г. броят на електрическите превозни средства ще нарасне до 65 млн, а до 2035 г. - до 130 млн. Всички тези машини ще трябва да бъдат заредени някъде и авторите на доклада, използвайки софтуер за изкуствен интелект, изчислиха колко терминала ще са необходими за това.

Според Европейската обсерватория за алтернативни горива сега в Европа има около 374 000 зарядни станции. В същото време само 12% от тях са класифицирани като „високоскоростни“ (мощност 22 кВт и повече). За обслужването на бъдещите електрически превозни средства обаче ще са необходими много повече, а именно 34 млн до 2030 г. и 65 милиона до 2035 г., като повечето от тях (56 млн) ще бъдат инсталирани в жилищни сгради. Само за разгръщането на такава инфраструктура ще са необходими 115 милиарда евро.

В същото време всяка държава стимулира търсенето на електрически превозни средства по различен начин. Например в Норвегия купувачите на автомобили с нулеви емисии не плащат ДДС (важи до края на 2022 г.). За тях ставката на транспортния данък е 75-90% по-ниска. Сред бонусите има и отстъпки за паркиране и възможност за шофиране в обособени ленти за градския транспорт. Всяка страна стимулира търсенето на електрически превозни средства по различен начин.

Анализатори на Ernst & Young изчисляват още, че до 2035 г. 85% от сесиите за зареждане ще бъдат осъществени в домашни мрежи. Други 6% ще стават на работа, 5% на обществени места като молове и паркинги и 4% на магистрали. Това ще доведе до увеличаване на търсенето на електроенергия. Очаква се всяка година тази цифра да нараства с 1,8% и до 2030 г. да достигне 3530 тераватчаса. Проблеми ще възникнат, когато пиковите периоди на зареждане за електрически превозни средства започнат да съвпадат с пиковете в общото натоварване.

Анализ на шестте най-често срещани случая на използване на зарядните устройства показа, че пиковото натоварване ще се увеличи с до 90%, а коефициентът на натоварване на трансформатора - 80% За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни електрически мрежи. И собствениците на автомобили ще трябва да променят подхода си към взаимодействието с инфраструктурата за зареждане. Например, те ще трябва да зареждат колите през нощта или извън пиковите часове.

Като цяло, авторите на доклада са уверени, че мрежата ще може да поддържа повече от 100 млн електрически превозни средства, но неконтролираното зареждане ще доведе до чести токови удари, загуби на електроенергия и покачване на цените на енергията.

Между другото, в доклада има още няколко интересни точки. Например се дава индикация за „достатъчен“ резерв на мощност на бюджетни електрически превозни средства - около 200 км. Освен това документът предоставя списък на страните с повече и по-малко терминали за зареждане. Той показва, че в Холандия има 93 100, докато в Кипър са само 72.

Снимка: Eurelectric

fallback
  • #32
    анонимен ( преди 2 години )
    "118 лева е средната месечна сметка на клиентите на Овергаз Мрежи за изминалия отоплителен сезон 2017/2018. Природният газ продължава да е по-изгодната алтернатива. Ако тези домакинства бяха използвали електроенергия, за да поддържат по-високи температури в домовете си през зимата, щяха да платят средно по 290 лева на месец, което е със 172 лева повече, отколкото отоплението със синьо гориво."
  • #31
    анонимен ( преди 2 години )
    Явно никой няма да каже колко плаща общо за ток, отопление и горива на годишна база. Мога да проверя в НСИ, но се хващам на бас, че е много. Забавното е, че сайтът им пак не работи.
  • #30
    До авторката ( преди 2 години )
    Така или иначе няма да ни накарате да си купим електрокари. Не се напъвай да пишеш безсмислени статии. На теб като ти харесва, и на всички останали ел. маниаци си взимайте още сега по една Тесла и не ни досаждайте на нас нормалните. Хайде купувайте, какво чакате ? А не да ми досаждате по форумите, "Колко са хубави" ! И да плюете по нормалните автомобили. Въпреки че и вие карате такива.
  • #29
    Гюнай Хюсмен ( преди 2 години )
    Тая примка която се плете .. вече всички се объркаха, няма инфраструктура, оказа се че не е никък ЕКО и изгодно, голяма пародия с големи обещания. Изпадналите германци чак са в шок от цялата галимация. Само Тесла може да ни помогне, Никола Тесла!
  • #28
    анонимен ( преди 2 години )
    И за това нещо, което и дете може да го каже въпросната компания е прибрала едни милиони? В същотото време се плащат едни огромни заплати на едни хора в Брюксел, които явно сами не могат да стигнат този извод?! В задачата се пита - какво тогава правят там? Отделно с тези цени на тока, още ли някой варва в това, че ще кара на воля за жълти стотинки? В Германия, за домашно зараждане на места удари 1Е/kWh.
  • #27
    TSLA ( преди 2 години )
    Поне 300 хил. коли на ток у нас до 2030-та - шефа на Българския Енергиен и Минен Форум. 10 000 зарядни станции ще бъдат изградени в страната до 2026 г. и разполагаема мощност 1500-2000 МВт за зареждането им - заяви министър Сандов. Смяна на подхода към МПС-тата на принципа "замърсителят плаща". Изключително важно за физическото и психическото здраве на хората е да имат благоприятна жизнена среда - каза той - Чист въздух и привеждане нивата на шумово замърсяване под вредните за човешкия организъм
  • #26
    анонимен ( преди 2 години )
    Сори, ама вече го натъртих много яко - инвестирайте в образование и пари ще има. Истинско образование, а не хуманитарни псевдонауки като джендър studies, социология, политология, мениджмънт, психология и особено право, и икономика. Щото Румен Гечев и Жан Виденов само ще ви научат как да фалирате бързо.
  • #25
    анонимен ( преди 2 години )
    ... толкова по-голяма разлика ще има. Това на което му викате "да се избие".
  • #24
    анонимен ( преди 2 години )
    Инвестицията ми в геотермалната система отдавна се е избила. А подменям старите панели на принципа - новото за мен, старото на рода и приятели. Странно, че всички искат да гепят безплатни, стари, но още функциониращи соларни панели и да плащат по-малко за ток? Колкото до колите - всяка коли е загуба на пари. Няма как да инвестирате в кола и тя да ви носи пари. Ако е функция на бизнеса ви, вършите някаква работа с нея, е друго. Простичко е - колкото повече пътувам и зареждам вкъщи с безплатен ток
  • #23
    до 24 ( преди 2 години )
    Щом проблема е в мисленето а не в бедността сметни: автономна къща + електромобил към 500к лв. На 35 годишен кредит имаш 1200лв вноска преди лихвите. Сложи ги 1400лв/месец. При средна заплата 1500 лв бруто = 1160 нето. Двама работещи - 2320лв. Издръжка на 3 членно семейство 2100лв/месец. Остават 220 лв. Ако е 4 членно дори няма да стигат. Ако живееш в провинцията ще ти трябва втора кола. Издръжката на къща е по-висока от тази на апартамент. Т.е. ако семейният бюджет е под 4к как?
fallback
Последни