fallback

Мрежата в Европа ще има проблеми със 130 млн електромобила

Прогнозата е, че толкова коли на ток ще се движат през 2035 година

Консултантската компания Ernst & Young и Европейската асоциация на електроенергийната индустрия Eurelectric публикуваха проучване за развитието на пазара на електрически превозни средства и свързаната с тях инфраструктура. В него се предполага, че предполага, че броят на електрическите превозни средства ще се увеличи от сегашните 3 милиона на 130 милиона през следващите 13 години.

Това ще доведе до увеличение на търсенето на електроенергия. Пиковото натоварване на мрежата ще се увеличи до 90% и следователно преходът към електрическа мобилност ще бъде придружен от чести пренапрежения, загуби на електроенергия и покачване на цените на енергията. За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни системи за зареждане, както и да се принудят собствениците на автомобили да променят подхода към използването на инфраструктурата за зареждане.

В доклада се посочва, че ако се запази сегашният темп на растеж на продажбите, до 2030 г. броят на електрическите превозни средства ще нарасне до 65 млн, а до 2035 г. - до 130 млн. Всички тези машини ще трябва да бъдат заредени някъде и авторите на доклада, използвайки софтуер за изкуствен интелект, изчислиха колко терминала ще са необходими за това.

Според Европейската обсерватория за алтернативни горива сега в Европа има около 374 000 зарядни станции. В същото време само 12% от тях са класифицирани като „високоскоростни“ (мощност 22 кВт и повече). За обслужването на бъдещите електрически превозни средства обаче ще са необходими много повече, а именно 34 млн до 2030 г. и 65 милиона до 2035 г., като повечето от тях (56 млн) ще бъдат инсталирани в жилищни сгради. Само за разгръщането на такава инфраструктура ще са необходими 115 милиарда евро.

В същото време всяка държава стимулира търсенето на електрически превозни средства по различен начин. Например в Норвегия купувачите на автомобили с нулеви емисии не плащат ДДС (важи до края на 2022 г.). За тях ставката на транспортния данък е 75-90% по-ниска. Сред бонусите има и отстъпки за паркиране и възможност за шофиране в обособени ленти за градския транспорт. Всяка страна стимулира търсенето на електрически превозни средства по различен начин.

Анализатори на Ernst & Young изчисляват още, че до 2035 г. 85% от сесиите за зареждане ще бъдат осъществени в домашни мрежи. Други 6% ще стават на работа, 5% на обществени места като молове и паркинги и 4% на магистрали. Това ще доведе до увеличаване на търсенето на електроенергия. Очаква се всяка година тази цифра да нараства с 1,8% и до 2030 г. да достигне 3530 тераватчаса. Проблеми ще възникнат, когато пиковите периоди на зареждане за електрически превозни средства започнат да съвпадат с пиковете в общото натоварване.

Анализ на шестте най-често срещани случая на използване на зарядните устройства показа, че пиковото натоварване ще се увеличи с до 90%, а коефициентът на натоварване на трансформатора - 80% За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни електрически мрежи. И собствениците на автомобили ще трябва да променят подхода си към взаимодействието с инфраструктурата за зареждане. Например, те ще трябва да зареждат колите през нощта или извън пиковите часове.

Като цяло, авторите на доклада са уверени, че мрежата ще може да поддържа повече от 100 млн електрически превозни средства, но неконтролираното зареждане ще доведе до чести токови удари, загуби на електроенергия и покачване на цените на енергията.

Между другото, в доклада има още няколко интересни точки. Например се дава индикация за „достатъчен“ резерв на мощност на бюджетни електрически превозни средства - около 200 км. Освен това документът предоставя списък на страните с повече и по-малко терминали за зареждане. Той показва, че в Холандия има 93 100, докато в Кипър са само 72.

Снимка: Eurelectric

fallback
  • #22
    анонимен ( преди 2 години )
    Посоката на темата малко се промени, но и аз все повече не разбирам хората, които си купуват жилище в София. Цените в момента са такива, че за същите пари може да се купи парцел и построи къща не чак толкова далеч от София. Да, няма да е голяма и с известен компромис с качеството на материалите, но ще бъде къща. Но ако иска човек къщата да е по-голяма и без компромис с материалите, както и да постави термопомпа и фотоволтаици, цената вече ще е много висока. С всичко изброено поне 1600 евро за кв
  • #21
    анонимен ( преди 2 години )
    Пак питам - колко плащате общо за ток, отопление и горива годишно? Ако мълчите, ще трябва да приема, че е бая. Няма как и да исках да ви спра да правите каквото си искате. Ако единственият аргумент е колко сте бедни, така да бъде.
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    Още малко ще кажете, че се гордеете с панелките?! Около всички големи български градове има села. Там може да живеете, стига да искате. Средната гъстота на населението в България през 2005 г. е 69,6 души/кв.км. Сега е спаднала изключително много, ако изключим София и Пловдив. С това обяснение, че не искате, щото не можете, НИКОЙ няма да се впечатли.
  • #19
    анонимен ( преди 2 години )
    Нещо много сте се объркали. Аз нямам никакво намерение да спасяват тая планета. След като непрекъснато доказвате, че дори елементарни неща като парниковия ефект не разбирате, е ясно, че акъл не може да се налее. Пак се върнахте към обиди като "фантаст" и "мечтател", дори не можете да разберете, че обиждате себе си. С това мислене е нормално да живеете в панелка и да карате кола за хиляда лева. Дали разбирате, че тези инвестиции приличат на инвестиции в образованието? Съмнява ме.
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    * исках да кажа Пазарджик (не че Панагюрище е много по-далеч)
  • #17
    до 17 и 18 ( преди 2 години )
    Прави сте но това просто не е решение за масовото население. Особено в бедни страни като България. Отделно идва и друг проблем в едни средно голям блок имаш 60-70 апартамента ако тези 60-70 семейства искат къща ще отидат 30 декара само за строителството, добави улици и стана че София ще се простира от Перник до Панагюрище. А сега си представете град като Берлин или Лондон.
  • #16
    анонимен ( преди 2 години )
    Вече няколко пъти коментираме нови къщи с пасивни технологии, соларни панели, батерии и геотермални системи. Инвестирайки в тия неща, както и електрички, спестявам 85-90% от всички разходи за ток, отопление и горива ( транспорт). Винаги ще си струва и ще инвестирам още, стига да има смисъл.
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    Кога точно съм казал, че построяването на нова къща с нови технологии е евтино??????????????????????? Казвам само, че кефът цена няма.
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    "На най-добрите места и с достъп до най-благоприятната политическа подкрепа и финансиране, Международната агенция по енергетика казва, че слънчевата енергия вече може да генерира електричество "на или под" 20 щатски долара за мегаватчас (MWh), което е значително по-малко от въглищата или газа. (Това е слънчево с механизми за подкрепа на приходите, като гарантирани цени.)" 15.10.2020
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Мрежата би издържала ако всички спрени електромобили са постоянно включени в контакта и зарядните разпределят тока според наличния излишък в мрежата. Предвид че през повечето време зарядния ток няма да е висок и не би трябвало да се отрази на батерията. Но може да има изненади - да ти трябва пълна батерия пък да не е.
fallback
Последни