fallback

Мрежата в Европа ще има проблеми със 130 млн електромобила

Прогнозата е, че толкова коли на ток ще се движат през 2035 година

Консултантската компания Ernst & Young и Европейската асоциация на електроенергийната индустрия Eurelectric публикуваха проучване за развитието на пазара на електрически превозни средства и свързаната с тях инфраструктура. В него се предполага, че предполага, че броят на електрическите превозни средства ще се увеличи от сегашните 3 милиона на 130 милиона през следващите 13 години.

Това ще доведе до увеличение на търсенето на електроенергия. Пиковото натоварване на мрежата ще се увеличи до 90% и следователно преходът към електрическа мобилност ще бъде придружен от чести пренапрежения, загуби на електроенергия и покачване на цените на енергията. За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни системи за зареждане, както и да се принудят собствениците на автомобили да променят подхода към използването на инфраструктурата за зареждане.

В доклада се посочва, че ако се запази сегашният темп на растеж на продажбите, до 2030 г. броят на електрическите превозни средства ще нарасне до 65 млн, а до 2035 г. - до 130 млн. Всички тези машини ще трябва да бъдат заредени някъде и авторите на доклада, използвайки софтуер за изкуствен интелект, изчислиха колко терминала ще са необходими за това.

Според Европейската обсерватория за алтернативни горива сега в Европа има около 374 000 зарядни станции. В същото време само 12% от тях са класифицирани като „високоскоростни“ (мощност 22 кВт и повече). За обслужването на бъдещите електрически превозни средства обаче ще са необходими много повече, а именно 34 млн до 2030 г. и 65 милиона до 2035 г., като повечето от тях (56 млн) ще бъдат инсталирани в жилищни сгради. Само за разгръщането на такава инфраструктура ще са необходими 115 милиарда евро.

В същото време всяка държава стимулира търсенето на електрически превозни средства по различен начин. Например в Норвегия купувачите на автомобили с нулеви емисии не плащат ДДС (важи до края на 2022 г.). За тях ставката на транспортния данък е 75-90% по-ниска. Сред бонусите има и отстъпки за паркиране и възможност за шофиране в обособени ленти за градския транспорт. Всяка страна стимулира търсенето на електрически превозни средства по различен начин.

Анализатори на Ernst & Young изчисляват още, че до 2035 г. 85% от сесиите за зареждане ще бъдат осъществени в домашни мрежи. Други 6% ще стават на работа, 5% на обществени места като молове и паркинги и 4% на магистрали. Това ще доведе до увеличаване на търсенето на електроенергия. Очаква се всяка година тази цифра да нараства с 1,8% и до 2030 г. да достигне 3530 тераватчаса. Проблеми ще възникнат, когато пиковите периоди на зареждане за електрически превозни средства започнат да съвпадат с пиковете в общото натоварване.

Анализ на шестте най-често срещани случая на използване на зарядните устройства показа, че пиковото натоварване ще се увеличи с до 90%, а коефициентът на натоварване на трансформатора - 80% За да се избегне това, е необходимо да се въведат интелигентни електрически мрежи. И собствениците на автомобили ще трябва да променят подхода си към взаимодействието с инфраструктурата за зареждане. Например, те ще трябва да зареждат колите през нощта или извън пиковите часове.

Като цяло, авторите на доклада са уверени, че мрежата ще може да поддържа повече от 100 млн електрически превозни средства, но неконтролираното зареждане ще доведе до чести токови удари, загуби на електроенергия и покачване на цените на енергията.

Между другото, в доклада има още няколко интересни точки. Например се дава индикация за „достатъчен“ резерв на мощност на бюджетни електрически превозни средства - около 200 км. Освен това документът предоставя списък на страните с повече и по-малко терминали за зареждане. Той показва, че в Холандия има 93 100, докато в Кипър са само 72.

Снимка: Eurelectric

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 2 години )
    " С ниски нива на разходите, възобновяемите енергийни източници все повече подбиват и оперативните разходи на съществуващите въглища. Възобновяемите енергийни източници с ниска цена дават на развитите и развиващите се страни силен бизнес аргумент за захранване от предишни въглища в преследване на нетна нулева икономика. Само новите допълнения към проекти за възобновяеми енергийни източници през 2020 г. ще спестят на нововъзникващите икономики до 156 милиарда щатски долара през техния живот."
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    "Разходите за производство на енергия от възобновяеми източници през 2020 г. показват, че разходите за възобновяеми технологии продължават да падат значително на годишна база. Концентрираната слънчева енергия (CSP) намаля с 16 процента, вятърната енергия на сушата с 13 процента, вятърната енергия в морето с 9 процента и слънчевата фотоволтаична енергия със 7 процента. "
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    "Абу Даби, Обединени арабски емирства, 22 юни 2021 г. Делът на възобновяемата енергия, която е постигнала по-ниски разходи от най-конглокентната опция за изкопаеми горива, се удвои през 2020 г., показва нов доклад на Международната агенция за възобновяема енергия (IRENA). 162 гигавата (GW) или 62 процента от общото производство на енергия от възобновяеми източници, добавено миналата година, имаха по-ниски разходи от най-евтиния нов вариант на изкопаеми горива."
  • #9
    до 4 ( преди 2 години )
    Китайците съвсем скоро успяха в лабораторни условия да генерират повече ток отколкото гълта да го стартираш. Това е технология която в близките 20 години няма да видим в търговски вид
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    до 3 - знаеш ли колко излиза това и колко хора могат да си го позволят. Аз в момента строя и мога да кажа че прилична семейна къща да построиш излиза от 200к лв без имота. Около София в момента читавите имоти започват от 70к. Фотоволтаична инсталация за подобна къща да стане автономна ти е към 45к лв. Всичко - мин 300-320к лв. После тепърва обзавеждане. А дори не си си купил електромобила и допълнителни мощности за него. Та кола + къща + волтаици + батерии ще гониш половин милион.
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Строежът на старите тип АЕЦ отнема около 10-15 години. Бързо, ама някой друг път. Новите модулни имат още много да се доказват. "Прогнозата" на бензинчо пък все едно е взета от "мисълта" на някой арабин. Естествено, че няма нищо вярно. Много скоро 100% от всички леки коли ще са електрички. Мрежата на ЕС и САЩ ще колабират, когате те фалират. Ще има да чакате.
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    до 1 - прав си ако живееш в новите квартали на София дето се строи на поразия често става дискотека в жегите и студовете когато климатиците работят на макс.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    "Здравей", еко-бъдеще: "да се принудят собствениците на автомобили" + "за разгръщането на такава инфраструктура ще са необходими 115 милиарда евро". :-(
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Спокойно, когато има пазар за повече ток, търговците ще направят така че ад ви го продадът и да ви вземат парите. Все пак тока не е злато и да съществува само в ограничени находища. Ток се произвежда от вода, вятър,Слънце, въглища... много бързо ще цъфнат нови атомни централи. Да не говорим, че Китай вече направиха "изкуствено слънце" ядрен реактор който достига 70 милиона градуса и дава най-евтината и чиста енергия. Температурата му е 5 пъти по-висока от тази на Слънцето. Така, че споко има ток
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Не инвестирайте в собствени къщи и не си слагайте нищо, особено соларни панели, щото монополистите от енергото са ви ПРИЯТЕЛИ! Те мислят за вас! Топлофикация също!
fallback
Последни