Водородът е най-разумният път към свободно от парникови емисии общество, и единственият начин нарастващото с рекордни темпове човечество да избегне тежка енергийна криза. Водородът е празно обещание, наивна мечта, която не може да се осъществи заради безброй технологични и икономически пречки. Несъмнено сте попадали и на двете тези в последните години. При това и двете са подкрепени с видимо солидни аргументи. Къде е тогава истината?
Задвижването на бъдещото водородно BMW iX5. Баварците се готвят да пуснат на пазара ограничена серия от автомобила с алтернативно задвижване след три години
Всъщност, както най-често се случва в живота, истината е по средата. Текущото ниво на технологиите и колосалната цена на прехода действително карат "водородното общество" да изглежда като утопия. Но постигането на целите за климатична неутралност е невъзможно без поне частичното му въвеждане. А и техническият прогрес почти винаги преодолява пречките, стига да има достатъчна мотивация. Нека видим кои са основните проблеми и най-големите предимства на водорода като енергийно решение.
Водородът - 4 плюса и 4 минуса (ГАЛЕРИЯ):
Най-големият проблем пред водородното общество е този: водородът е летлив. Казано с прости думи, той не се задържа на едно място. "Идеята за свободно от въглерод общество, основано главно върху водорода, не е нова - тя датира от XIX век. Можете да прочетете за нея в романите на Жюл Верн", обяснява ни Андреас Мецнер, говорителят по устойчиво развитие на BMW Group. "Но химическият проблем за свободните от въглерод молекули днес е също толкова нерешим, колкото е бил и тогава, ако говорим за промишлено приложение. Да, можем да го постигнем в лабораторията, това е факт. Но не работи в промишлен мащаб, за милиони автомобили в 200 различни държави на планетата. Нека ви илюстрирам проблема. Зареждате си автомобила с водород. Отивате до летището в София, летите със самолет до Мюнхен. Когато се върнете в София и искате да се приберете с автомобила си, резервоарът е вече празен. Водородът е отлетял", обяснява Мецнер.