Водородът е най-разумният път към свободно от парникови емисии общество, и единственият начин нарастващото с рекордни темпове човечество да избегне тежка енергийна криза. Водородът е празно обещание, наивна мечта, която не може да се осъществи заради безброй технологични и икономически пречки. Несъмнено сте попадали и на двете тези в последните години. При това и двете са подкрепени с видимо солидни аргументи. Къде е тогава истината?

Задвижването на бъдещото водородно BMW iX5. Баварците се готвят да пуснат на пазара ограничена серия от автомобила с алтернативно задвижване след три години
Всъщност, както най-често се случва в живота, истината е по средата. Текущото ниво на технологиите и колосалната цена на прехода действително карат "водородното общество" да изглежда като утопия. Но постигането на целите за климатична неутралност е невъзможно без поне частичното му въвеждане. А и техническият прогрес почти винаги преодолява пречките, стига да има достатъчна мотивация. Нека видим кои са основните проблеми и най-големите предимства на водорода като енергийно решение.
Водородът - 4 плюса и 4 минуса (ГАЛЕРИЯ):
Водородът от природен газ струва около 1.5 евро за килограм по изчисления от 2020 година. Ако към процеса се добави и екологична схема за складиране на въглеродни емисии, цената се вдига до около 2.5 евро. Цената на водород, добит чрез електролиза, варира между 2.5 евро (в частни случаи) и 5.5 евро (по-често). Все пак дори такава цена не изглежда не изглежда чак толкова висока, ако отчетем, че задвижваната от горивна клетка Toyota Mirai се нуждае от едва 0.76 кг, за да измине 100 км. Един нормален бензинов автомобил при текущите цени на горивата в България се нуждае от 9 евро, за да измине същото разстояние.
Но при водорода това е само производствената цена. Тепърва опираме до транспорта и съхранението, които вероятно ще са по-голямата част от себестойността.
НА СНИМКАТА: Hyundai Nexo, единият от двата водородни модела, които са на пазара в момента


2