Водородът е най-разумният път към свободно от парникови емисии общество, и единственият начин нарастващото с рекордни темпове човечество да избегне тежка енергийна криза. Водородът е празно обещание, наивна мечта, която не може да се осъществи заради безброй технологични и икономически пречки. Несъмнено сте попадали и на двете тези в последните години. При това и двете са подкрепени с видимо солидни аргументи. Къде е тогава истината?

Задвижването на бъдещото водородно BMW iX5. Баварците се готвят да пуснат на пазара ограничена серия от автомобила с алтернативно задвижване след три години
Всъщност, както най-често се случва в живота, истината е по средата. Текущото ниво на технологиите и колосалната цена на прехода действително карат "водородното общество" да изглежда като утопия. Но постигането на целите за климатична неутралност е невъзможно без поне частичното му въвеждане. А и техническият прогрес почти винаги преодолява пречките, стига да има достатъчна мотивация. Нека видим кои са основните проблеми и най-големите предимства на водорода като енергийно решение.
Водородът - 4 плюса и 4 минуса (ГАЛЕРИЯ):
Експертите на Европейската комисия пресмятат, че са нужди между 24 и 42 милиарда евро инвестиции в производство на електролизьори, между 220 и 340 милиарда за генерация на електроенергия и приспособяване на енергийните мрежи за водородното общество, и около 11 милиарда евро за преоборудване на заводи така, че да работят на водород.
Цената не е толкова висока за железопътните и морските превози, където и инфраструктурата ще е относително по-проста. Най-вероятно бъдещето на корабите и на дизеловите влакове е именно във водорода. Но създаването на мрежа за милиони водородни леки коли е съвсем друг въпрос.
"Аз лично харесвам идеята за водорода, но не мисля, че в нашия живот тя може да промени коренно мобилността", съгласява се и Мецнер. "Смятам, че литиево-йонните батерии - или може би някакви други комбинации, като литиево-бромни - са близкото бъдеще, следващите десетилетия за автомобилите. А ако след 30 или 50 години сме решили проблемите за индустриалния добив и дистрибуцията на водорода, електромобилите няма да са никаква пречка - просто ще използваме водородни горивни клетки, за да ги захранваме".
НА СНИМКАТА: водороден влак в Нидерландия, дело на Alstom


0