Европейският съюз настоява за още по-екологични хибридни (plug-in) автомобили и за да го постигне,, ще промени начините за изчисляване на техните вредни емисии (CO2), съобщава агенция Reuters.
Новите правила ще влязат в сила през 2025 година, като ще бъдат променени тестовете за хомологация на съответните модели и така те ще трябва да трябва да постигнат резултати, по-близки до тези, които се отчитат при реална употреба. В случая идеята на властите в ЕС е да се промени така наречения „коефициент на полезност", тоест да се промени средната употреба на енергия в електрически режим, изчислена в реални условия.
Как ще стане това? В момента системата, използвана от производителите, е така наречената WLTP (Worldwide Light Vehicles Testing Procedure). При нея за изчисляване на емисиите се опитва да вземат предвид навиците на шофьорите - като изминатите разстояния, средната скорост и вида на пътищата, по които пътуват, а също така и процента на използване в електрически режим на plug-in хибридните автомобили.
Този начин е по-ефективен от по-рано използваните, но все още не е напълно задоволителен, сочат проучвания. Последното е на неправителствената организация Международен съвет за чист транспорт (ICCT), като изградено на извадка от данните на 100 000 автомобила.
Този анали показва, че системата WLTP не дава правилни резултати, особено когато става дума за хибридни автомобили, защото техните шофьори са склонни да използват предимно двигателя с вътрешно горене и съответно да зареждат батерията по-рядко. Така plug-in технологията не се използва по предназначение, като това важи с най-голяма сила за служебните автомобили, към които обикновено е прикрепена и карта за зареждане на гориво.
Според представител на властите в ЕС, цитиран от Reuters, идеята е тестовете да бъдат интегрирани с бордовите показатели за разход, като това ще влезе в сила още през тази година. Предложението е в процес на обсъждане, като в него трябва да се включи и работната група, състояща се от представители на автомобилната индустрия, политици и потребителски организации.