Ситуацията с доставките на нови автомобили е като навсякъде по света – поръчаните коли се бавят, а това изнервя както търговците, така и клиентите. Проблемът обаче е на път да стане още по-голям, смята вицепрезидентът на асоциация на германския автомобилен транспорт (ZDK) Томас Пекрун.
„В момента автомобилните производители и вносителите прехвърлят проблемите си към дилъри и клиенти. Търговците непрекъснато се оплакват от увеличаване на броя на направените от тях поръчки, което доскоро се случваше предварително рядко – по правило, когато на някой модел му предстои смяна на поколения. Сега обаче това е всекидневие и е голям късмет, ако някой клиенти си поучи колата в конфигурацията, която е поръчал“, обясни Пекрун.
Проучване на асоциацията за януари показва, че 80% от общо 884 дилърства на различни марки съобщават за подобни случаи с доставките. Към момента над 14 600 вече поръчани нови автомобили все още не са пристигнали при собствениците си, въпреки че сроковете за доставка са изтекли отдавна.
„Това са големи числа. Обикновено подобни неща се случват рядко – може би 2-3 годишно в една автокъща. Сега при някои от тях закъсняват по 100 и повече коли. Нали можете да си представите какво мислят клиентите за този търговец? Човек остава с впечатление, че производителите и вносителите не правят нищо, за да подобрят ситуацията и просто прехвърлят проблема на дилърите и клиентите. Те, от своя страна, не могат да сторят нищо, но са много изтощени от дългото чакане“, казва Пекрун.
Той допълни, че честа практика напоследък е клиентите да не получават колата в конфигурацията, в която са я поръчали. В повечето случаи обаче производителят и вносителят не предлагат компенсация както за забавянето, така и за грешката. А това е напълно неприемлива ситуация за един цивилизован пазар, особено след като той претърпя пасивен срив през 2021 г.
Снимка: ZDK