Кои са били най-популярните модели във всеки клас на българския пазар за нови автомобили през 2021? Вече ви представихме класирането за С-сегмента и сега идва ред на по-горния D-сегмент (или на "големите семейни коли", както ги води в своята класификация EuroNCAP).
До съвсем близкото минало това бе доминиращият клас на масовия пазар - не толкова като бройки, колкото като престиж. Големият седан бе мечтата на всяко средностатистическо европейско семейство. После обаче дойдоха кросоувърите, и могъщият някога D-сегмент започна да се свива от година на година.
В последното десетилетие BMW Серия 3 бе най-продаваният модел в D-сегмента в Европа. В България остава извън Топ 3, отчасти заради по-високата цена, отчасти и заради вътрешната конкуренция на кросоувър моделите на баварците
В България темпото на това свиване е дори по-ускорено: ако средно за ЕС този клас запазва около 7% дял, през 2021 у нас едва стига 4.6% (или общо 1453 регистрирани автомобила по данни на МВР). За сметка на това пропорциите между отделните марки са съвсем различни от онези в по-малките класове. Ако в С-сегмента на всеки продаден Golf се падат над пет продадени Corolla, в D-сегмента Германия води на Япония приблизително 4 към 1. И това е, без да смятаме пазарния лидер, който не е германска марка, но е част от германска група.
Окончателните данни за 2021 на ниво ЕС още не са излезли. През 2020 най-продаваните модели в D-сегмента в Европа бяха BMW 3 Series, Volkswagen Passat, Tesla Model 3, Mercedes-Benz C-Class, Audi A4, Skoda Superb и Volvo S60/V60. Вижте как изглежда подреждането в България.
Най-продаваните семейни модели в България (ГАЛЕРИЯ):
Показателно за стопилия се D сегмент у нас е, че 10-те бройки на Model 3 са достатъчни за място в Топ 15. Иначе Tesla продължава да няма официално предлагане в България. Това и липсващите държавни субсидии обясняват защо колата, която бе бестселър в класа в Европа през 2021, е толкова назад у нас.